Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Elo, Tiina"

Sort by: Order: Results:

  • Elo, Tiina (2020)
    Tutkielmassa analysoidaan kolmea kuvakirjaa selvittäen miten kuolema niissä ja niiden kautta selittyy lapselle biologisessa viitekehyksessä kehityspsykologisiin reunaehtoihin nojaten. Tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen kyky ymmärtää kuolemaa biologisena ilmiönä representoituu teoksissa ja toi-saalta miten teokset tukevat varhaiskasvatusikäisten lasten kuolemakäsityksen kehittymistä. Aineisto koostui alkuperäiskieleltään suomalaisista 2000-luvulla julkaistuista kuolemaa käsittelevistä kuvakirjoista, joiden lähtökohta teeman käsittelylle on kuoleman ilmiön tarkastelu eläin- tai mielikuvi-tusmaailmaan etäännytettynä. Aineiston ulkopuolelle rajautuivat teokset, jotka kohdentuvat ilmeisellä tavalla tarkastelemaan tutkittavaa teemaa erityisesti lapsen surukokemuksen kautta. Suru on keski-össä aiemmassa kuolemaa käsitelevien kuvakirjojen tutkimuksessa. Teoreettinen viitekehys rakentui laajasti tunnustettuihin kehityspsykologisiin käsityksiin lapsen ajatte-lun kehityksen vaiheista kuoleman ymmärtämisessä sekä tietoon kuoleman käsittelyn tavoista lasten kanssa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se toteutui teoriaohjaavana sisällönanalyysinä, jossa tar-kasteltiin kuvakirjaa multimodaalisena teoksena myös lähilukua metodisesti hyödyntäen. Teoreettisen viitekehyksen mukaisten kehityspsykologisten määrittelyjen ja aineiston pohjalta analyysiin muodostui teemat, jotka kytkeytyivät kuoleman universaalisuuteen, kuoleman jälkeiseen, kuoleman pysyvyy-teen, ruumiin toimimattomuuteen ja kausaalisuuteen. Tulokset osoittivat, että teokset representoivat lapsen kykyä ymmärtää kuolemaa kehityspsykolo-gisiareunaehtoja mukaillen. Teokset kuvaavat toisaalta luonnontieteellisten tosiasioiden äärellä lap-sen tapaa kokea ja prosessoida kuoleman käsitettä, ja samanaikaisesti jättävät erityisesti rikkaan kuvituksen kautta tilaa lapsen omalle ajattelulle ja tulkinnalle. Tuloksissa korostui teoksille tyypillisenä tapana selittää kuolemaa biologisena ilmiönä erityisesti kuoleman universaaliuden kautta, usein luon-non kiertokulkuun viittaavien kuvausten kautta. Siten teokset voivat tukea erityisesti tämän osa-alueen kehittymistä varhaiskasvatusikäisten lasten kuolemakäsityksen muotoutumisessa. Tutkielmani tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että suomenkielinen nykykirjallisuus pitää sisällään monivivahtei-sia kuvakirjoja, joiden kautta elämää, kuolemaa ja olemassaoloa koskevia teemoja kuvataan rohke-asti ja lapsen näkökulmasta lapsen rikasta mielenmaisemaa sekä mielikuvitusta kunnioittaen.