Browsing by Author "Finska, Assi"
Now showing items 1-1 of 1
-
Finska, Assi (2020)Varhaiskasvatuksen aikana saatu laadukas matematiikan opetus on tärkeässä roolissa las-ten matemaattisten taitojen harjaannuttamisessa ja koulupolulle valmistautumisessa. Var-haiskasvatuksen matematiikan toteutusmuodoista ja menetelmistä on kuitenkin pääsääntöi-sesti suosituksia ja toistaiseksi vain vähän tutkimusta, joten tämän tutkimuksen tavoitteena on kurkistaa toteutukseen muotoihin ja painotuksiin. Sen lisäksi tutkimuksessa etsittiin viit-teitä matematiikan eheyttämisestä varhaiskasvatusta ohjaavien opetussuunnitelmien mu-kaisiin oppimisen alueisiin. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Ky-sely jaettiin sosiaalisessa mediassa ja tutkimuksen kohteena olivat varhaiskasvatuksen kasvattajat koulutustaustasta riippumatta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä sekä ai-neisto- että teorialähtöisesti. Laadullisen analyysin tueksi aineistoa kvantifioitiin menetelmien, toteutusmuotojen ja eheyttämisen yleisyyden tarkastelemiseksi. Tutkimuksen perusteella matematiikkaa toteutetaan pääsääntöisesti suosituksia ja opetus-suunnitelmien ohjeistuksia noudattaen. Varhaiskasvatuksen matematiikassa painottuu mo-nipuolisuus, joka ilmeni toimintamuodoissa, opetusmenetelmissä, sisällöissä ja materiaa-leissa. Matematiikkaa toteutetaan tuokiona, arjen tilanteissa, piiritoiminnassa sekä eheyty-västi muiden oppimisen alueiden kanssa. Opetusmenetelmien monipuolisuutta ilmensivät toiminnallisuus, leikkien ja pelien hyödyntäminen, kynä- ja kirjatehtävien tekeminen sekä tutkimalla oppiminen. Matematiikan eheyttäminen toteutui suurimmassa osassa vastauksis-ta. Yleistettäviin johtopäätöksiin ei tällä tutkimuksella päästä aineiston suppeuden takia, mutta tämän tutkimuksen perusteella voidaan suositella matematiikan toteutuksen tutkimista laajemmalla ja kattavammalla aineistolla, jotta varhaiskasvatuksen matematiikasta saadaan kokonaisvaltaisempi kuva.
Now showing items 1-1 of 1