Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Grönroos, Janet"

Sort by: Order: Results:

  • Grönroos, Janet (2023)
    Tässä tutkimuksessa tutkittiin esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajien kokemuksia esi- ja alkuopetuksen välisestä yhteistyöstä sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat yhteistyön onnistumiseen. Tutkimuksessa selvitettiin, miten esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä tulisi kehittää opettajien näkökulmasta. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö edesauttaa lapsen joustavaa ja onnistunutta siirtymistä alkuopetukseen. Aiemmat tutkimukset osoittavat myös, että esi- ja alkuopetuksen ammattilaiset ovat kokeneet yhteistyön toteuttamisen haastavana. Esi- ja alkuopetuksen välisen yhteistyön on todettu olevan haastavaa, sillä rajapinnoilla työskentelee eri alojen ammattilaisia ja yhteistyö edellyttää kaikilta uuden oppimista sekä joustavuutta suunnittelussa ja toteutuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostui viiden esiopettajan ja viiden alkuopettajan vastauksesta, jotka kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella tammikuussa vuonna 2023. E-lomake jaettiin kahteen eri opettajille suunnattuun Facebook-ryhmään. Aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittivat, että esi- ja alkuopetuksen välinen yhteistyö toteutuu vaihtelevasti eri toimipaikoissa. Aineistosta nousi esiin vaikuttavina tekijöinä esi- ja alkuopetuksen välisen yhteistyön onnistumiseen esiopetuksen toimipisteen sijainti, resurssipula, esi- ja alkuopetuksen opettajien yhteinen suunnitteluaika sekä tiedonsiirto. Tulosten mukaan opettajat kokevat, että esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä tulee kehittää. Esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä tulisi kehittää niin, että se palvelee molempia osapuolia eikä kuormita ketään. Esi- ja alkuopettajien kehittämisideoita yhteistyölle oli esimerkiksi yhteisen suunnitteluajan lisääminen, resurssien kasvattaminen sekä selkeämmät ja yhteiset ohjeet yhteistyölle.