Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Grönroos, Jennifer"

Sort by: Order: Results:

  • Grönroos, Jennifer (2020)
    Denna studie skapar en fördjupad bild av vad pedagoger bör ha i åtanke i samspel med barn utgående från två olika metoder för bemötande, lågaffektivt bemötande och vägledande samspel ICDP. Syftet med studien är att lyfta fram och synliggöra metodernas egenskaper och tillvägagångssätt för att kunna besvara forskningsfrågorna. Målet med studien är att få svar på metodernas likheter och skillnader på basen av deras syn på barnet, dess lärande och kunskap samt förväntningar på pedagogers relationella kompetens. Metodernas likheter och skillnader förenar sig i pedagogiska nycklar för ett gott bemötande, vilka utgör det huvudsakliga resultatet. Studien är en kvalitativ textanalys. Metoderna jämförs med varandra och studiens urval utgörs av litteratur som beskriver respektive metod. Resultatet visar att de pedagogiska nycklarna till ett gott bemötande återspeglar sig i pedagogen och hens syn på sig själv. Det handlar om att vara empatisk och självmedveten, att ha ett positivt förhållningssätt till barnet och att utstråla lugn. Bemötande är en viktig kvalitetsindikator inom småbarnspedagogiken. Pedagogens goda bemötande och positiva relation till barnet gynnar barnets utveckling på många områden. Det är av betydelse att pedagoger reflekterar över sitt eget bemötande och inser relevansen av samspelets karaktär. Sammanfattningsvis kan det påpekas att lågaffektivt bemötande fokuserar på barnet medan vägledande samspel ICDP koncentrerar sig på pedagogen.