Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Groundstroem, Emilia"

Sort by: Order: Results:

  • Groundstroem, Emilia (2023)
    Varhaiskasvatus koostuu kasvatuksesta, opetuksesta ja hoidosta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksesta. Miten alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa kasvatus, opetus ja hoito painottuu. Mihin erityispiirteisiin tulee alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa kiinnittää huomiota. Minkälainen rooli varhaiskasvatuksen opettajalla on alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmissä. Aikaisempaa tutkimusta, miten alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa kasvatus, opetus ja hoito näyttäytyvät on melko vähän. Kirjallisuus on osoittanut, että kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuuden tulee toteutua alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmissä monipuolisesti, sillä alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksen laatu on ollut yhteydessä lapsen myöhempään kehitykseen. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin, jossa aineisto analysoitiin teoriaohjaavan ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkittavien joukko koostui viidestä varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijasta, jotka opiskelivat kolmatta vuotta. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden mukaan alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmien toiminta tulee koostua kasvatuksesta, opetuksesta ja hoidosta. Alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmissä opetus monesti liitettiin hoidollisiin tilanteisiin. Vuorovaikutukseen, rutiineihin, ohjauksen ja tuen antamiseen sekä lapsen yksilöllisyyden huomioimiseen tuli kiinnittää huomiota. Ne ovat yhteydessä alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksen arjen laatuun. Tuloksista nousi esiin, että varhaiskasvatuksen opettajan roolia pidettiin merkityksellisenä alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmissä. Erityisesti varhaiskasvatuksen opettajan ammattitaitoa pidettiin merkityksellisenä. Varhaiskasvatuksen opettajaa tarvitaan jokaisessa varhaiskasvatusryhmässä. Tämän tutkimuksen tuloksien avulla voidaan lisätä varhaiskasvatuksessa työskentelevien tietoisuuttaa, kuinka merkityksellistä on kiinnittää huomiota alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksen laatuun.