Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hämäläinen, Erin"

Sort by: Order: Results:

  • Hämäläinen, Erin (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kiusaamisesta sekä millaisia toimintatapoja he toteuttavat kiusaamisen ehkäisemisessä. Tutkimuksen tavoitteena on löytää toimintatapoja kiusaamisen ehkäisyyn varhaiskasvatuksessa sekä tutkia varhaiskasvatuksen opettajien omia näkemyksiä ja ajatuksia kiusaamisesta sekä sen ehkäisemisestä. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia ovat varhaiskasvatuksen opettajien näkemykset kiusaamisesta ja sen ehkäisystä? 2. Millaisia toimintatapoja varhaiskasvatuksen opettajilla on kiusaamisen ehkäisyyn? Menetelmät. Tutkimusmenetelmäni on laadullinen tutkimus ja tutkimusotteeni on fenomenografinen. Päädyin fenomenografiseen tutkimusotteeseen, koska sen avulla pystyin selvittämään haastateltavien varhaiskasvatuksen opettajien henkilökohtaisia näkemyksiä kiusaamisesta ilmiönä. Aineistonkeruumenetelmäni oli puolistrukturoitu yksilöhaastattelu, koska se mahdollisti vuorovaikutteisuuden ja joustavuuden haastateltavan sekä haastattelijan välille. Haastattelin neljää varhaiskasvatuksen opettajaa ja jokainen neljästä haastateltavasta työskenteli varhaiskasvatuksen opettajana lapsiryhmässä, jotka olivat ikäjakaumaltaan 3-6 -vuotiaiden lasten ryhmiä. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin ja aineiston analyysin toteutin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien tietoisuuden kiusaamisen määritelmästä ja opettajat tuovat esille monipuolisia toimintatapoja kiusaamisen ehkäisyyn. Tutkimustulokseni olivat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa (Kirves & Stoor-Grenner, 2011; Repo, 2015). Opettajat korostivat kiusaamisen olevan toistuvaa, tahallista ja pitkäaikaista. He myös tiedostivat kiusaamisen muodot, joita ovat fyysinen, psyykkinen sekä verbaalinen. Kiusaamista tapahtui yleensä leikkitilanteissa sekä tilanteissa, joissa aikuinen ei ole läsnä. Systemaattista ja pitkäaikaista kiusaamista ei kuitenkaan osan haastateltavista mukaan ilmennyt ollenkaan lapsiryhmässä. Tutkimustuloksissa korostuivat tunnetaitojen tukemisen, aikuisen läsnäolon, keskusteluiden ja leikin merkitys. Kiusaamisen ehkäisyn toimintatapoja olivat muun muassa tunnetaitojen tukeminen kuvin, sanallistaen ja draaman keinoin sekä aikuisen läsnäolo ja tuki erityisesti leikkitilanteissa, jotka ehkäisivät konfliktitilanteita sekä kiusaamisen esiintymistä. Lämmin, luottavainen ja sensitiivinen vuorovaikutus sekä ilmapiiri osana laadukasta arjen pedagogiikkaa tukevat kiusaamisen ehkäisyä.