Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hänninen, Ellen"

Sort by: Order: Results:

  • Hänninen, Ellen (2024)
    Aikaisempien tutkimusten mukaan opettajat antavat arvokasta tietoa varhaiskasvatuksen ruo-kailutilanteista. On myös huomattu, että lapset voivat toimia osallisina henkilöinä pedagogisis-sa ruokailutilanteissa. Ruokakasvatusta on kuitenkin tutkittu melko vähän varsinkin Suomes-sa. Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on käytössään ruokakasvatusta ohjaavia asiakirjoja, jossa on määritelty erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä seikkoja. Tässä tutkimuksessa on tar-koitus tarkastella sitä, miten varhaiskasvatuksen opettajat ottavat huomioon lasten osallisuu-den ruokailutilanteissa ja minkälaisia ajatuksia heillä on ruokailutilanteiden haasteista. Lasten osallisuus on tärkeässä osassa suomalaisen varhaiskasvatuksen ja koulutuksen polkua, joten sen tutkiminen on erityisen tärkeää. Ruokailutilanteet ovat varhaiskasvatuksessa päivittäisiä ja hyvin merkityksellisiä. Tutkimuksen avulla kehitetään ymmärrystä varhaiskasvatuksen ruo-kailutilanteista ja niihin liittyvistä seikoista. Aineisto kerättiin yksilöhaastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastatteluti-lanne pidettiin avoimena keskustelutilanteena, vaikka kysymyksiä ja teemoja oli pohdittu etu-käteen. Aineistoa analysoitiin induktiivisesti ja deduktiivisesti kahdessa eri vaiheessa tutki-muskysymysten mukaan; lasten osallisuutta tutkiva osio deduktiivisesti ja ruokailutilanteiden haasteita tutkiva osio induktiivisesti. Tutkimustuloksena tässä tutkimuksessa oli, että lasten osallisuus varhaiskasvatuksen ruokailutilanteissa oli osin hyvällä tasolla, vaikka myös heikompaa lasten osallisuuden huomioimista vastauksista löytyi. Tuloksena oli myös, että haasteita ruokailutilanteista löytyi ruokailuympäristöistä, aikuisten toimintatavoista, käytännön järjestelyistä ja lasten uusien kokemusten tukemisesta. Tutkimustulosten johtopäätöksenä voidaan ajatella olevan se, miten varhaiskasvatuksen ruokailutilanteissa on vielä kehitettävää, mutta myös se, että varhaiskasvatuksen opettajat toimivat erinomaisina tiedonlähteinä tutkittaessa varhaiskasvatusta.