Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hänninen, Minttu"

Sort by: Order: Results:

  • Hänninen, Minttu (2021)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten lastenkirjallisuudessa käsitellään sekä kuvataan kestävän kehityksen osa-alueista kierrätystä. Lisäksi tarkastellaan millaisia malleja lasten kirjat tarjoavat lapsille kasvussaan kohti aktiivista toimijuutta. Kestävä kehitys on yksi aikamme merkittävistä globaaleista aiheista. Varhaiskasvatus on arvoperustaista kasvatustoimintaa, kestävän elämäntavan kasvatuksen tulisi olla johdonmukaisesti ja läpileikkaavasti osa varhaiskasvatuksen arkea. Tutkimusta tehdessä oli tiedossa, että varhaiskasvatuksen kentällä kierrätys on kestävän kehityksen osa-alueista käsitellyin, mutta kestävän elämäntavan kasvatuksesta ei vallitse yhtenäinen näkemys. Tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen, ja menetelmä käytetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineisto muodostuu neljästä (4) 2000-luvulla kirjoitetusta lastenkuvakirjasta, jotka ovat alkuperäisesti suomen kielellä kirjoitettuja. Aineiston valinnassa käytettiin HelMet-kirjastopalvelua ja hakukonetta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että valitussa aineistossa oli lastenkirjallisuudelle ominaisesti tietokirjamaisuutta. Teoksissa kierrättämisestä sekä toimintamalleista puhuttiin realistisesti ja oikeilla termeillä. Aineistossa esiintyvät lapset sekä samaistuttavat eläinhahmo sankarit näyttäytyivät aktiivisina toimijoina. Aineiston teokset tarjoavat lapsille tukea sekä malleja kasvussaan kohti aktiivisiksi kestävän elämäntavan toimijoiksi. Lastenkirjallisuus ja kuvakirjat tarjoavatkin varhaiskasvatukseen oivan tavan käsitellä eettisesti ja moraalisesti haastavia teemoja kestävän kehityksen ja kierrätyksen saralla. Lastenkirjallisuudessa haastavia teemoja voidaan etäännyttää lasten arjesta, poikkeavan miljöön sekä tarinan sankareiden avulla.