Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Haapamäki, Paavo"

Sort by: Order: Results:

  • Haapamäki, Paavo (2024)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat maahanmuuttajaoppilaan koulusopeutumiseen. Maahanmuuttajaoppilaiden koulusopeutumista on tutkittu Suomessa paljon. Katsauksessa tuodaan kasvatusalan ihmisille tietoa ja uusia näkökulmia maahanmuuttajaoppilaiden koulusopeutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena oli myös pohtia, miten koulusopeutumista pystyttäisiin tulevaisuudessa parantamaan. Tässä tutkielmassa käytettiin menetelmänä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Katsauksessa käsiteltiin pääosin suomalaista lähdekirjallisuutta, mutta. Tutkimusaineistoa hain Helka-kirjaston hakupalvelusta ja sen lisäksi hyödynsin Google Scholaria. Aineiston hakuun käytin eniten seuraavia sanoja: maahanmuuttajaoppilas, koulusopeutuminen, monikulttuurisuus. Tämän tutkimuksen kohteena olivat Suomen kouluissa opiskelevat maahanmuuttajaoppilaat. Tutkimuskirjallisuuden perusteella voidaan sanoa, että maahanmuuttajaoppilaan koulusopeutumiseen vaikuttavat erityisesti kielitaito, oppimisvaikeudet, sosiaaliset suhteet, opettaja, koulun kulttuuri ja erilaiset opetusjärjestelyt. Maahanmuuttajaoppilaan heikko kielitaito ymmärre-tään usein oppimisvaikeutena, mikä asettaa oppilaat epätasa-arvoiseen asemaan. Tulokset osoittivat, ettei opettajankoulutus anna riittäviä valmiuksia maahanmuuttajaoppilaiden opet-tamiseen. Lisäksi koulun kulttuuri ja ilmapiiri vaikuttavat merkittävästi siihen, miten koulusopeutumista pystytään edistämään.