Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Haiminen, Julia"

Sort by: Order: Results:

  • Haiminen, Julia (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella esiopetusikäisten lasten välisten ystävyys-suhteiden muodostumista. Ystävyyssuhteita esiopetusikäisten lasten välillä tarkastellaan heidän äidinkielensä kautta. Tutkimuksessa tarkastellaan kohtaavatko erikieliset lapset tois-tensa kanssa. Yhä kasvavissa määrin Suomeen muuttaa muualta maailmalta lapsia ja per-heitä. Lapset aloittavat opinpolkunsa osaamatta mahdollisesti yhtään maassa vallitsevaa kieltä. Tutkimus tarkastelee erikielisiä lapsia ja keiden kanssa he muodostavat ystävyys-suhteita. Mielenkiintoista on nähdä, saavatko esiopetusikäiset lapset muodostettua ystä-vyyssuhteita erikielisten lasten kanssa vai muodostavatko äidinkieleltään saman kielen omaavat omia kaveripiirejä. Mielenterveyden kannalta ystävyyssuhteet saman ikäisten kanssa ovat korvaamattomia. Mikäli lapsi jää yksin, on hänellä vaarana syrjäytyä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Kyseessä on tapaustutkimus. Va-litun kaksikielisen esiopetusyksikön lasten vanhemmille lähetettiin Helsingin yliopiston e-lomakepohjalla tehty kysely, johon he vastasivat. Kyselyssä kysyttiin lapsen kolme parasta ystävää äidinkielineen, onko lapsella erikielisiä ystäviä sekä millaisena lapsi kokee leikin erikielisen kanssaleikkijän kanssa. Kysely lähetettiin esiopetusyksikössä puhuttavilla kah-della eri kielellä. Kyselyyn vastaaminen perustui täysin vapaaehtoisuuteen. Tutkimukseen vastasi yhteensä 13 lasta yhdessä vanhempiensa kanssa. Lapsista neljä oli suomenkielisiä, kolme kaksikielisiä sekä kuusi vieraskielisiä. Tulokset analysoitiin aineisto-lähtöisesti sisällönanalyysin menetelmin. Vastaukset koodattiin, jotta ne saatiin kategorisoi-tua. Tutkittaessa lasten ystäväpiiriä, huomattiin ystävien rajoittuvan pitkälti vain samaa äi-dinkieltä puhuviin sekä samaa sukupuolta oleviin lapsiin. Kielen vahva merkitys ystävyys-suhteissa huolettaa, kun mietitään lapsia, joiden ryhmästä ei löydy ketään samaa äidinkieltä puhuvaa. Kahden kulttuurin välisten erojen ymmärtäminen ja hyväksyminen on ehtona eri-kielisen ihmisen ymmärtämiselle ja sitä kautta ystävyyssuhteen muodostumiselle.