Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hakkarainen, Vilma"

Sort by: Order: Results:

  • Hakkarainen, Vilma (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida, minkälaisista kertomuksista opettajaopiskelijoiden matemaattinen identiteetti koostuu sekä miten nämä kertomukset kuvaavat tulevaisuuden opettajuutta. Tulevaisuuden lisäksi kertomuksia tarkastellaan nykyhetken ja menneisyyden identiteetin näkökulmasta. Tutkimuksessa identiteettiä käsiteltiin narratiivisten teorioiden kautta. Teorioiden mukaan identiteetti muodostuu kertomuksista, jotka ovat jatkuvassa muutoksessa. Nämä kertomukset muokkautuvat henkilön itsensä ja sosiokulttuurisen kontekstin vaikutuksesta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin myös identiteetin kaksijakoisuutta, jossa henkilö pyrkii siirtymään nykyisestä identiteetistä kohti tavoiteltua identiteettiä. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistohaku suoritettiin Helka-tietokannassa ilman tarkkoja hakukriteerejä. Aineistoksi valikoitui kuusi tieteellistä julkaisua, joista neljä oli tieteellisiä lehtiartikkeleita, yksi oli konferenssijulkaisu ja yksi oli väitöskirja. Analyysi suoritettiin etsimällä aineistosta kuvauksia opettajaopiskelijoiden matemaattisen identiteetin kerronnasta, jotka ryhmiteltiin menneisyyttä ja nykyhetkeä kuvaaviin kertomuksiin sekä tulevaisuutta kuvaaviin kertomuksiin. Tulokset ja johtopäätökset. Opettajaopiskelijoiden menneisyyden ja nykyhetken identiteetin kertomukset jakautuivat kahteen osaan. Osalla opiskelijoista taustalla oli useita negatiivisia kokemuksia omilta kouluajoilta, jotka peilautuivat identiteetin kerrontaan myös nykyhetkessä. Osa oli pystynyt käsittelemään negatiivisia kokemuksia ja muokkaamaan identiteetin kerrontaa positiivisempaan suuntaan. Lisäksi löytyi myös opettajaopiskelijoita, joiden nykyhetken ja menneisyyden kerronta oli pääosin positiivista. Tulevaisuuteen suuntautuneessa kerronnassa löytyi kaksi ääripäätä suhtautua tulevaan opettajanuraan. Ensimmäisessä ääripäässä oli selkeä ja tavoitteellinen tulevaisuudenkuva ja toisessa epävarma ja tasapainoton tulevaisuudenkuva. Selkeässä ja tavoitteellisessa tulevaisuudenkuvassa omia kehityskohtia pystyttiin työstämään ja näkemään tuleva opettajanura toiveikkaana. Epävarmassa ja tasapainottomassa tulevaisuudenkuvassa pelot astuivat tulevaisuudenkuvan tielle, jolloin oman opettajanuran hahmottaminen oli vaikeaa.