Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hakola-Riihisaari, Hanna-Mari"

Sort by: Order: Results:

  • Hakola-Riihisaari, Hanna-Mari (2022)
    Useat tutkijat ovat huolissaan lasten kasvavasta passiivisesta fyysisestä aktiivisuudesta. Tutkimusten perusteella myös varhaiskasvatuksessa lasten fyysisen aktiivisuuden suosituksista toteutuu suurimmaksi osaksi ainoastaan kevyt fyysinen aktiivisuus. Kanditutkielman tavoitteena oli tarkastella Suomen varhaiskasvatuksessa toteutuvaa liikuntakasvatusta. Tutkimuksen tarkoitus on tarkastella, miten oppimisympäristö ja kasvattaja vaikuttavat lapsen fyysiseen aktiivisuuteen. Kokonaisuutta tarkastellaan liikuntakasvatuksen, oppimisympäristön, lasten fyysisen aktiivisuuden sekä liikuntapedagogiikan- ja kasvattajan liikuntadidaktiikan kautta. Pääaineistona hyödynnetään näistä näkökulmista tehtyä tutkimuspohjaista Varhaisvuosien liikuntakasvatus suosituksia 2016 ja vastauksia vertaillaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2022 esitettyjen liikuntakasvatuksen velvoitteisiin ja sekä alan ammattikirjallisuuteen. Kanditutkielmassa menetelmänä on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Kuvailevaa kirjallisuuskatsausta voidaan myös sanoa yleiskatsaukseksi, mikä antaa laajemman kuvan käsiteltävästä ilmiöstä. Taustateoriaksi on valittu tutkimukseen alan asiantuntijoiden kirjallisuutta, joita paljon käytetään myös opetuskäytössä. Kirjoitettujen tekstien ja tutkimusten tuloksien vertailussa ja tarkastelussa hyödynnetään sisällönanalyysi menetelmää. Tuloksista ja johtopäätöksistä voidaan todeta tutkijoiden olevan huolissaan lasten fyysisen aktiivisuuden vähentymisestä, myös varhaiskasvatuksessa. Vain 10–20 % alle kouluikäisistä lapsista tavoittavat nykypäivän varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten tavoitteet. Opettajajohtoiset tuokiot sisältävät paljon paikalla oloa, mikä estää fyysisen aktiivisuuden suositusten toteutumista. Runsain fyysisen aktiivisuus tapahtui lasten vapaassa toiminnoissa muiden lasten kanssa. Varhaiskasvatuksen oppimisympäristön monipuolistaminen ja kasvattajan ammattididaktiset menetelmät ovat suuressa roolissa varhaiskasvatuksessa tukemaan lapsen fyysisen aktiivisuuden toteutumista suositusten mukaisesti. Siksi on tärkeää saada tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat liikuntakasvatuksen laatuun ja miten liikuntakasvatusta voisi kehittää. Tuloksista vahvistui, kuinka suuri rooli varhaiskasvatuksen kasvattajilla ja oppimisympäristöllä on lasten fyysisen aktiivisuuden tukemisessa lapsen varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkimustulosten perusteella voitaisiin todeta, että näitä osa-alueita kehittämällä voidaan päästä toteuttamaan laadullisemmin asiakirjojen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022- velvoitteita ja Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset 2016 tavoitteita.