Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Halén, Siiri"

Sort by: Order: Results:

  • Halén, Siiri (2023)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää miten lukivaikeus vaikuttaa minäkäsityksen muodostumiseen. Aihe on tärkeä, koska luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisimpiä koulussa opeteltavia taitoja, joilla on kouluttautumisen sekä työllistymisen kannalta merkittävä rooli, joten niissä suoriutuminen myöskin vaikuttaa merkittävästi oppilaan minäkäsitykseen. Minäkäsityksellä on yhteys oppilaan koulumenestykseen. Positiivinen minäkäsitys vaikuttaa myönteisesti minäpystyvyysuskomuksiin ja itsetuntoon. Negatiivisemman minäkäsityksen omaavat yksilöt ovat taipuvaisempia vetäytymään sosiaalisista tilanteista sekä keskittymään omiin heikkouksiinsa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää miten lukivaikeuksisten oppilaiden yleinen ja akateeminen minäkäsitys muodostuu sekä miten keskeiset vuorovaikutussuhteet vaikuttavat minäkäsityksen muodostumiseen. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoksi löytyi englannin-kielistä kirjallisuutta Euroopasta, suomenkielistä kirjallisuutta ei ollut saatavilla. Kirjallisuus, joka tutkielmaan valikoitui, käsittelee minäkäsityksen ja lukivaikeuden yhteyttä. Tutkielmaan sisällytettiin myös kirjallisuutta, jossa käsitellään yleisesti oppimisvaikeuksia ja niiden vaikutusta minäkäsitykseen, sillä niiden tulokset ovat linjassa lukivaikeutta käsittelevien tutkimus-ten kanssa. Tutkimukset olivat varsin yksimielisiä siitä, että lukivaikeuksisilla oppilailla on mitatusti alhaisempi akateeminen minäkäsitys. Yhtä selviä tuloksia ei ollut liittyen yleiseen minäkäsitykseen, vaikka enemmistö tutkimuksia osoittaa, ettei lukivaikeuksisilla oppilailla ole mitatusti alhaisempi yleinen minäkäsitys, osassa tutkimuksia päädyttiin eriäviin tuloksiin. Tutkimukset osoittivat, että iso osa lukivaikeuksisista oppilaista kohtaa negatiivisia asenteita vuorovaikutussuhteissaan liittyen heidän lukivaikeuteensa sekä kykyihin akateemisilla osa-alueilla. Opettajien ja vanhempien tuella ja ymmärryksellä havaittiin olevan merkittävä vaikutus positiivisen minäkäsityksen muodostumisen tukemisessa. Jotta lukivaikeuksisten oppilaiden tuki olisi mahdollisimman kokonaisvaltaista, täytyy oppilaiden positiivisen minäkäsityksen muodostumiseen panostaa.