Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Halabiah, Amira Tuulia"

Sort by: Order: Results:

  • Halabiah, Amira Tuulia (2021)
    Tavoitteet Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin lasten luontosuhde on ra- kentumassa. Tavoitteenani oli myös se, että lapset kuvallisin ja kerronnallisin keinoin ilmaisisi- vat itseään tuoden esille, kuinka heidän luontosuhteensa on rakentumassa; tästä koostuu tut- kimuksen aineisto. Toteutin tutkimuksen kotaeskariryhmässä, joten kotaeskaritoiminta on myös tarkastelussa. Luontosuhteen rakentumista tutkin lasten kuvataidetöiden ja kertomusten kautta esille tuomien merkitysten avulla. Tarkoitukseni on, että lapset voivat tuoda esille kuvataiteen ja tarinan kautta omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan liittyen luontoympäristöön. Teoksen keski- össä on lapsi itse, mutta luovuudelle annetaan tilaa ja lapsi voi kuvittaa ja kertoa sen, mitä itse haluaa ja mitä hänen mieleensä tulee. Tavoitteenani oli löytää lasten teoksista ja kertomuksista lasten esille tuomia merkityksiä, joiden kautta selviää, millä tavoin lasten luontosuhde on raken- tumassa. Valmiiksi tutkittu tieto ja teoria monista eri lähteistä toimi vahvasti apuna analysoides- sani lasten luontosuhdetta. Teoriassa nousi esille, että luontosuhteen rakentuminen alkaa var- haislapsuuden aikana. Yksilön luontoympäristössä kokemat kokemukset ja hetket rakentavat luontosuhdetta. Luonnossa leikkiminen, tutkiminen ja ajanviettäminen voi lisätä lapsen tunne- siteen muodostumista luontoympäristöä kohtaan ja näin luontosuhde voi rakentua. Yksilöiden luontosuhteen rakentumisen nähdään vaikuttavan tulevaisuuteen ympäristöystävällisten sekä kestävän kehityksen tekojen muodossa. Kirjoittaessani luonnosta tai luontoympäristöstä tarkoi- tan metsä-, puisto- ja rantaympäristöjä eli ympäristöjä, joissa ollaan luonnon kanssa tekemi- sissä. Menetelmät Toteutin tutkimuksen kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin, ja tutkimus saa vaikutteita lap- sinäkökulmaisesta tutkimusmenetelmästä. Lapsinäkökulmainen tutkimus kuvaa lasta tiedon tuottajana ja lapsi nähdään tutkimuksen subjektina ennemmin kuin objektina. Tutkimukseni kes- kiössä ovat lasten ajatukset ja kokemukset. Tutkimustulokset pohjautuvat lasten kuvataiteen ja sanallisen ilmaisun kautta saadun informaation ja teorian vuoropuheluun. Luontosuhteen rakentumista tutkin lapsen kuvataidetyön ja siihen liittyvän kertomuksen avulla. Kuvataiteen käyttäminen tutkimusmenetelmänä voi olla lapselle luonteva tapa tuoda esille aja- tuksiaan. Lapset yleensä piirtävät jonkin verran ja se voi olla lapselle mieluista toimintaa. Tar- koitus onkin, että hetki, jossa tutkimusaineistoa kerätään, on lapselle hyvä kokemus. Lasten tarinat tukevat kuvataiteilun kautta syntyneen teoksen sanomaa. Kertomuksista voidaan koota elämän erinäiset hetket kokonaisuudeksi. Kertomushetkessä tarkoituksena olisi, että lapset voi- sivat täydentää kuvataideteoksen sanomaa sanoilla ja ilmaista, millaisia ajatuksia heillä on luon- toa kohtaan. Kerronnallinen tieto on hyödyllistä silloin, kun haluamme ymmärtää merkityksiä ja lapsi voi kertoa luonnon merkityksestä omassa elämässään ja mitä ajatuksia hänellä on luontoa kohtaan. Tulokset Aineiston keruun toteutin etänä koronavirustilanteen takia, jotta lähikontakteilta vältyttiin koko- naan. Tarvittavat materiaalit ja tutkimusaineiston toimitin postin kautta, sekä keskustelut kävin puhelimitse varhaiskasvatuksen opettajan kanssa. Tutkimukseen osallistui Päiväkoti Haltian kotaesiopetusryhmän neljä 6–7-vuotiasta lasta. Kotaryhmän varhaiskasvatuksen opettaja ja varhaiskasvatuksen lastenhoitaja auttoivat minua aineiston keräämisessä eli taidetuokion pitä- misellä ja lasten tarinoiden kirjaamisella. Lasten kuvataideteokset ja tarina ovat kokonaisuudes- saan liitteissä. Niistä on analysoitu osia ja niitä on peilattu jo olemassa olevaan teoriatietoon. Pohdinta-osiossa on analysoitu kokonaisuudessaan lasten luontosuhteen rakentumista. Tutki- muksessa nousi esille lasten kokemus luontoympäristöstä iloa tuottavana paikkana, jossa voi kokea onnistumisen kokemuksia. Myös toiveet ja odotukset tulevista onnistumisista näkyivät lapsen työssä. Puita, kasveja ja eläimiä oli kuvattu lajille tyypillisellä tavalla ja tämä kertoi sen, että lapsilla oli selkeästi tietoa luonnosta ja luontosuhde on rakentumassa. Jokaisen teos oli sävyltään positiivinen ja toiveikas ja niistä välittyi vaikutelma, että lapset kokevan luonnon rau- han ja voimaantumisen paikkana.