Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Halkosalmi, Ella"

Sort by: Order: Results:

  • Halkosalmi, Ella (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ja kuvailla, millaista maksutonta työpajatoimintaa Ateneum on järjestänyt päiväkotiryhmille vuosina 2002–2021. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen varhaiskasvatuksen laatua koskevan selvityksen (Repo ym., 2019) mukaan kuvataidekasvatusta ei järjestetä riittävästi varhaiskasvatuksessa. Kuvataiteellisen toiminnan tulisi kuitenkin varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (OPH, 2018) mukaan olla osa varhaiskasvatuksen arkea ja museot mainitaan yhtenä varhaiskasvatuksen oppimista rikastuttavana ympäristönä. Ateneum on tarjonnut lapsille opastuksia ja työpajatoimintaa jo vuosikymmenien ajan, ja tämä tutkimus pyrkii valottamaan sitä, millaista kuvataiteellista työpajatoimintaa Ateneum on 2000-luvun aikana voinut tarjota päiväkotiryhmille. Menetelmät. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus ja aineiston analyysi tehtiin teorialähtöisenä sisällönanalyysina, jossa analyysirunkona sovellettiin Kettusen (2004) työpajatoimintaa kuvaavien ilmausten kategorisointia. Tutkimuksen aineistona toimivat Ateneumin päiväkotiryhmille suunnatun työpajatoiminnan kuvaustekstit. Vuosien 2002–2008 tekstit löytyivät Kansallisgallerian KAS-tiedotuslehdistä, ja vuosien 2009–2021 vastaavat tekstit saatiin Ateneumin museolehtori Erica Othmanin välittäminä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksessa selvisi, että Ateneumin päiväkotiryhmille järjestämälle toiminnalle ominaista oli lapsilähtöisyys, joka ilmeni tarinallisuuden ja oman käsillä tekemisen korostumisessa. Työpajojen kuvauksissa tarjottiin mahdollisuus tutkia ja ihmetellä museon näyttelyitä, sekä pohtia yhdessä ihmisyyteen, ympäristöön, menneisyyteen ja nykyisyyteen liittyviä kysymyksiä. Työpajatoiminta tarjosi monipuolisen toimintapaketin, jossa lapsilla on mahdollista tutustua museoon, sen näyttelyihin, sekä omaan taiteelliseen työskentelyyn.