Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hallikainen, Aada"

Sort by: Order: Results:

  • Hallikainen, Aada (2024)
    Tavoitteet. Autismikirjo on saanut lähivuosina saanut vakinaistetun termin, ja vanhat diagnoosit väistyvät sen alta. Tämän myötä myös ymmärrys sen erilaisia neurologisia ominaisuuksia kohtaan lisääntyy. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää musiikkikasvatuksen yhteyttä autismikirjolla olevan lapsen kielenkehitykseen. Ongelmaa lähestytään tutkimuskysymyksillä, jotka pyrkivät selvittämään ilmiöiden keskinäisiä suhteita. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat ”Minkälaisia vaikutuksia musiikkikasvatuksella on autismikirjolla olevan lapsen kielenkehitykseen?” ja ”Miten musiikkikasvatus vastaa autismikirjolla olevan lapsen kielenkehityksen vuorovaikutukselliseen tarpeeseen?” Menetelmät. Tutkielma on toteutettu käyttäen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen metodeja, ja aineiston analysoimiseksi on käytetty narratiivista analyysiä. Tutkimuksia kartoitettiin tekemällä hakuja kolmeen eri tietokantaan erilaisilla hakusanoilla. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui muodostuneiden hakusanojen sekä sisään- ja poissulkukriteereiden jälkeen yhteensä kuusi kappaletta. Tulokset ja johtopäätökset. Valikoituneessa aineistossa musiikkikasvatusta lähestytään pitkälti musiikkiterapeuttisin interventiomenetelmin. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitunut aineisto osoittaa, että erityisesti musiikkiterapia on toimiva keino autismikirjolla olevan lapsen kielenkehityksen tueksi. Lisäksi erilaiset musiikkiterapeuttiset menetelmät tukevat autismikirjolla olevan vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitoja laajalti. On tärkeää pohtia, miten musiikkiterapeuttisia keinoja voidaan soveltaa varhaiskasvatuksen arkeen ja miten siitä saadaan käyttöön kaikki mahdollinen hyöty.