Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hammar, Eerika"

Sort by: Order: Results:

  • Hammar, Eerika (2023)
    Tavoitteet. Kosketusta on viimeaikaisessa tutkimuksessa alettu tarkastelemaan osana vuorovai-kutusta voimakkaana viestinnän keinona. Sen on todettu olevan luontainen osa kouluyhteisössä tapahtuvaa kanssakäymistä. Koulukontekstissa opettajien on havaittu käyttävän kosketusta muun muassa keinona auttaa suoriutumaan, keskittymään, rauhoittumaan ja suuntaamaan huo-miota pedagogisesti tavoitteen mukaiseen toimintaan. Kosketuksen on todettu olevan myös tapa luoda kontaktia oppilaaseen ja näin rakentavan opettajaoppilassuhdetta. Tässä tutkielmassa ta-voitteena on hahmottaa kuvaa kosketuksen roolista alakoulukontekstissa keskittyen erityisesti opettajan ja oppilaan välisen kosketuskulttuurin tarkastelemiseen. Tutkimuksen tehtävänä on jäsentää ymmärrystä kosketuksen ilmiöön liittyen koulukontekstissa. Tarkoituksena on tarkas-tella, minkälainen merkitys kosketuksella on kouluikäiselle lapselle sekä jäsentää opettajan ja oppilaan välisen kosketuksen asemaa alakoulun arjessa. Menetelmät. Aiheesta tehtiin kuvaileva narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tutkielma aloitettiin asettamalla tutkimuskysymykset, jotka ohjasivat aineiston valintaprosessia. Eksplisiittiselle va-lintaprosessille tyypillisesti keskiössä oli löydösten sisältö, mikä teki aineistonvalintaprosessis-ta jatkuvasti tutkimuskysymyksiä ja aineistovalintoja tarkentavan. Aineistoa valikoitui lopulta 12 julkaisun verran. Näistä 10 oli artikkeleita, kaksi kirjoja ja yksi Opetusalan eettisen neuvotte-lukunnan kannanotto. Sisällönanalyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä analyysiä, jonka avulla pyrkimyksenä oli jäsentää laaja-alaisesti aiempaa tietoa mielekkääseen, eheään ja järjes-tettyyn muotoon. Tulokset ja johtopäätökset. Kosketuksen merkitys lapselle on kiistaton. Sen kautta rakentuva opettajaoppilassuhde ja vuorovaikutuksellisuus tukevat lapsen hyvinvointia, viihtyvyyttä ja turvallisuudentunnetta. Ammatillisesti käytössä oleva kosketus tukee pedagogista toimintaa. Se näyttäytyy oppilaiden toimintaa ohjaavana, lohdutusta ja välittämistä ilmentävänä sekä oppilaan oppimista auttavana opettajan keinona. Kosketuksen moninaista ja monitulkintaista ilmiötä kou-lukontekstissa ohjaavat yleiset ja vakiintuneet normit sekä säädökset. Kosketuksen sensitiivi-nen luonne ja epäsopivat tapaukset ovat tehneet keskustelusta ja kosketukseen suhtautumisesta jännittynyttä, mikä on vaikuttanut myös tavalliseen kosketuksen kautta ilmentyvään kanssa-käymiseen. Ammatillisesti perustellutkin tilanteet saattavat saada monenlaisia tulkintoja, minkä on huomattu aiheuttavan opettajissa epävarmuutta ja pelkoa.