Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Hanhijärvi, Sofia"

Sort by: Order: Results:

  • Hanhijärvi, Sofia (2024)
    Tavoitteet. Varhaiskasvatuksen ruokailuun kuuluu aamupala, lounas ja välipala. Päivällistä ja iltapalaa tarjotaan myös niissä päiväkodeissa, joissa hoitoa on tarjolla. Tässä tutkimuksessa tutkitaan miten voidaan paremmin ylläpitää suomalaisia ravitsemussuosituksia varhaiskasvatuksessa ja miten sokeri vaikuttaa lasten kasvuun, terveyteen ja hyvinvointiin. Tutkimukseen liittyy itse ruoansaannin lisäksi myös ruokakasvatus ja tutkimuskysymyksiä ovat; miten sokerista puhutaan, millaisia kuvia ryhmissä on, millaisilla leluilla lapset leikkivät ja millaisia suomalaisia ravitsemussuosituksia on liittyen lasten lisätyn sokerin saantiin. Menetelmät. Tämä tutkimus on toteutettu integroivalla kirjallisuus-katsauksella. Kirjallisuus on valittu aihepiirin mukaan aikaisempia tutkimuksia käyttäen ja tutkimuksen tarkoitus oli esitellä siitä tulevia johtopäätöksiä. Analyysi on tehty sisällönanalyysinä. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissä on kolme vaihetta, jotka ovat aineiston pelkistäminen, ryhmittely ja teoreettisten käsitteiden muodostaminen. Aineistoja läpikäydessäni yritin hahmottaa itselleni kokonai- suuksia ja mahdollisesti myös jaotella tietoa ylä- ja alaluokkiin. Tästä saatiin keskeisiä teoreettisia käsitteitä tutkimukseen liittyen. Tulokset ja johtopäätökset. Tulokset osoittavat, että suosituksien toteutumiseen on vielä monta asiaa, joihin tulisi kiinnittää huomiota. Tutkimus osoitti, että sokerilla on todellisia haitallisia vaikutuksia lasten kehittymisen ja hyvinvoinnin kannalta. Varhaiskasvatuksessa ruoan lisäksi ruokakasvatuksessa ja leikeissä sokerin tulisi olla vähemmän näkyvissä ja puheissa maltillisemmin käytetty termi. Tulevien ruokasuosituksien (WHO) mukaan suositeltu lisätyn valkoisen sokerin määrä tulee olemaan alle 5% kaikesta energiamäärästä lapsilla, kun tällä hetkellä suositeltu määrä on alle 10 E-%. Tähän viitaten myös varhaiskasvatuksessa tulisi ottaa ruokakasvatuksessa tämä tarkemmin huomioon esimerkiksi lelujen, leikkien, kuvien ja toiminnan kautta.