Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Huotari, Ella"

Sort by: Order: Results:

  • Huotari, Ella (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkielmassa tarkastelen millaisia tunteita entisten 9-13 vuotiaiden bangladeshilaisten lapsityöläisten sekä 7-13 vuotiaiden suomalaislasten sadutetuissa tarinoissa esiintyy. Lisäksi etsin eroja ja yhtäläisyyksiä tarinoissa tunteiden osalta. Tarinat on kerätty sadutus-menetelmää käyttäen. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että turvapaikkahakijalasten sadut ovat erilaisia verrattuna suomalaislasten satuihin (Karlsson, 2014, 73). Menetelmät Toteutin tutkielman laadullisena sisällönanalyysina. Aineistona käytin lapsilta sadutusmenetelmällä vuosina 2003-2004 kerättyjä yhdeksää entisen lapsityöläisen tarinaa sekä 29 suomalaislapsilta sadutettua tarinaa. Rajaan tunteet koskemaan perustunteita, joita ovat yhden määritelmän mukaan ilo, suru, viha, pelko sekä hämmästyminen (Yan, 2016;Huotilainen, 2017, 138–139). Etsin tarinoista näitä viittä eri perustunnetta ja niihin liittyviä ilmaisuja. Teemoittelen aineistosta esiin nousevia tutkimuskysymyksen kannalta keskeisiä teemoja. Tulokset ja johtopäätökset. Tämän aineiston peruustella näyttäisi, että entisten lapsityöläisten tarinoissa esiintyi enemmän negatiiviiseksi miellettyjä pelon ja surun tunteita verrattuna suomalaislasten tarinoihin. Opettajat kohtaavat työssään lapsia yhä kirjavimmasta taustoista ja sadutuksen avulla voimme saada lisää tietoa oppilaista. Karlssonin (2014, 182) mukaan lasten satuja tarkastelemalla aikuinen voi ymmärtää lasta paremmin ja myös muokata toimintaansa näiden lasten kertomien viestien perusteella ja sadutus menetelmänä tarjoaa mahdollisuuden vaikeidenkin asioiden käsittelyyn.
  • Huotari, Ella (2017)
    This bachelor thesis studies how kindergarten teacher can support children’s language development by concrete teaching methods in a group of under 3 years old children and what are the methods that should to be taken into account in particular with a child that has language development difficulties. Based on earlier studies, there is a significant importance in supporting child’s language development in early phases. Therefore, I have chosen a group of children under the age of three in which one child has a speech therapy decision as my focus. In the worst case, the difficulties in language development may lead to social exclusion of the child which is crucial to avoid as early as possible. I hope this research will contribute in emphasizing the importance of an educated and competent kindergarten teacher in groups of children under three years of age. Due to restricted capacity and resource the queues to speech therapy can be long and thereby early childhood education has a major role in supporting the development of children's language. This thesis is a case study in a group of children under 3 years of age in a kindergarten Helsinki area. The research method of this thesis is based on interviews with a kindergarten teacher who has a bachelor's degree in early education sciences, observations in group facilities and activities from the perspective of language development. In addition, a review is taken into the documents in curriculum for early childhood education concerning the language development. The results of this thesis show that it is commonly paid attention to language development by song singing, naming objects, space planning, modeling, and basic care situations. However, based on the observations in the case study, there is a lot of potential in improving the given support for language development. Guided plays in a teaching group do not come up in the interviews or classroom observations and therefore it could be an interesting topic for further research. I.e. it could be studied how a guided play as a teaching method would help the teacher to support the development of the children’s language in this group.