Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Inkinen, Emilia"

Sort by: Order: Results:

  • Inkinen, Emilia (2024)
    Viimeisen vuosikymmenen ajan inkluusio on ollut aktiivisesti osana yhteiskunnallista keskustelua (OAJ, 2022). Keskustelua on lisännyt lisääntynyt tietoisuus syrjinnästä ja eriarvoisuudesta, sekä erilaiset poliittiset ja lainsäädännölliset pyrkimykset edistää yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. Inkluusio näkyy kaikissa kasvatus- ja opetusalaa ohjaavissa asiakirjoissa ja esimerkiksi Varhaiskasvatussuunnitelmien perusteisiin (2022) on kirjattu, että toimintakulttuuria tulee kehittää inkluusion periaatteiden mukaisesti. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että inkluusion toteutumisen varmistamiseksi opettajien tulee osata havainnoida, ymmärtää oppimisympäristöjen merkityksen, sekä erityisesti hyvän vuorovaikutuksen keskeisyyden omassa työssään inkluusion edistäjänä. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella opettajan toimintaa eri vuorovaikutustilanteissa inklusiivisten periaatteiden mukaisesti ja saada selville millä keinoin opettaja tukee näköesteisen lapsen sosiaalista integrointia osaksi ryhmää. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin KETTU – Kestävä tulevaisuus varhaiskasvatuksessa - tutkimushankkeessa kerättyä videomateriaalia, sekä havainnointiaineistoa eräästä helsinkiläisestä inklusiivisesta varhaiskasvatuksen ryhmästä. Tutkielman analyysi toteutetiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkielman tuloksissa tarkasteltiin sekä inklusiivisia, että segregoivia vuorovaikutustilanteita. Tuloksista ilmeni, että opettaja toimi osaltaan huomioiden lapsen tuentarpeen ja samalla myös muun ryhmän tarpeet, mutta toisaalta myös sivuutti tai korosti liikaa lapsen tuentarvetta toiminnassa. Tämän tutkielman ajankohtaisuus korostuu entisestään yhteiskunnallisessa kontekstissa, jossa inklusiivisuus ja yhdenvertaisuus ovat keskeisiä arvoja. Viime vuosikymmenen aikana vallinneen aktiivisen keskustelun ja lisääntyneen tietoisuuden myötä tarve tarkastella inkluusiota käytännön tasolla on noussut esiin. Näin ollen tämä tutkielma tarjoaa arvokasta panosta nykyiseen keskusteluun ja käytännön toimintaan inklusiivisen kasvatuksen ja varhaiskasvatuksen saralla.