Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Järvimäki, Soile"

Sort by: Order: Results:

  • Järvimäki, Soile (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata, miten pienen lapsen yksilöllistä ja yhdenvertaista osallisuutta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Tämän lisäksi tavoitteena on syventää ymmärrystä ja tuoda esille, minkälaisia haasteita ja ilmiöitä osallisuuden toteutumiseen liittyy ja millaisia pedagogisia keinoja varhaiskasvatuksessa voidaan tietoisesti hyödyntää pienen lapsen osallisuuden tueksi ja vahvistamiseksi. Mielenkiinto lapsen osallisuutta kohtaan on noussut käytännön havaintojen sekä opintojen myötä vahvistuneen Menetelmät. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena narratiivisen kirjallisuuskatsaus menetelmän ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkielman aineisto on kerätty tutkimussuunnitelman ja ohjeistuksen mukaisesti Google scholaria ja Helsingin yliopiston hakupalvelu Heldan tietokantojen avulla. Kysymysten asettelu toteutui ja vahvistui aikaisemman osallisuuteen liittyvän kirjallisuuden ja tutkimustiedon lähiluvun myötä. Tutkielman aihetta pohjustetaan teoria- ja tutkimuskirjallisuuden avulla käymällä läpi osallisuuden käsitettä ja määritelmää, henkilöstön pedagogista toimintaa ja sen roolia osana lapsen osallisuutta sekä lapsen sosiaalista vuorovaikutusta ja oppimista. Tutkielman aineistona käytettiin yhden väitöskirjan kahta lukua ja kahta tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulosten perusteella osallisuus on monimuotoista ja sille on vaikeaa antaa selkeää yhteistä määritelmää. Koska lapsen osallisuus vaihtelee päivittäin erilaisten henkilöiden ja ryhmien sekä yksilön vuorovaikutuksessa. Pienen lapsen osallisuutta on mahdollista tukea varhaiskasvatuksessa pedagogisin keinoin henkilöstön tietoisuudesta, herkkyydestä ja ymmärryksestä syntyvän toiminnan avulla.