Browsing by Author "Järvinen, Klaudia"
Now showing items 1-1 of 1
-
Järvinen, Klaudia (2024)Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli tarkastella työtyytyväisyyden ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen yhteyttä ja hahmottaa tähän yhteyteen liittyviä tekijöitä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet työpaikalla tapahtuvan oppimisen sekä laajempien oppimismahdollisuuksien olevan positiivisesti yhteydessä työtyytyväisyyden kanssa. Uuden oppimisen ja ammatillisen kehitty-misen sekä työtyytyväisyyden kokemuksen tärkeys on myös tunnistettu. Kirjallisuuskatsauk-sessa esitetään erilaisia työtyytyväisyyteen ja työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Näitä tekijöitä tunnistamalla organisaatioissa voidaan kehittää toimintaa ja pyrkiä pa-rantamaan suorituskykyä osaavan sekä tyytyväisen henkilöstön avulla. Kirjallisuuskatsauksen tyypiksi valikoitui kuvaileva narratiivinen kirjallisuuskatsaus, sillä sen avulla voidaan tiivistää aiemmin tehtyjä tutkimuksia ja yhdistellä tutkimustietoa suppeankin tut-kimusaineiston läpikäymisellä. Tutkimusaineisto kerättiin ERIC -tietokannasta hakulausekkeella (“job satisfaction” AND learning) ja hakutermit rajattiin esiintymään vertaisarvioitujen julkaisu-jen otsikossa. Selkeiden poissulku ja mukaanotto kriteerien perusteella lopullisen tutkimusai-neiston muodosti kuusi tutkimusartikkelia. Näitä kuutta tutkimusartikkelia analysoitiin sisäl-lönanalyysillä. Sisällönanalyysissä tutkimuksia analysoidaan niiltä osin kuin ne käsittelevät tut-kimuskysymykseen liittyviä asioita. Analyysi ja tieteellinen päättely tehtiin induktiivisesti eli ai-neistolähtöisesti. Työtyytyväisyyden ja työpaikalla tapahtuvan oppimisen positiivinen yhteys oli toistuva tulos tutkimusaineistosta. Aineistosta eriteltiin työtyytyväisyyteen ja työpaikalla tapahtuvaan oppimi-seen vaikuttavista tekijöistä kolme yläteemaa, jotka olivat organisaation tarjoamat oppimismah-dollisuudet, organisaation ja työyhteisön ilmapiiri sekä psykologiset tekijät. Tuloksista nousi esiin muun muassa monipuolisen työn tarjoamisen, oppimisohjelmiin osallistumisen, kehitty-miselle annetun ajan, oppimismyönteisen ilmapiirin sekä tiedon jakamisen käytänteiden positii-vinen yhteys työtyytyväisyyteen. Nämä tekijät vaikuttavat myös työpaikalla tapahtuvaan oppi-miseen. Lisäksi psykologisten perustarpeiden tyydytyksen on tutkittu korreloivan työtyytyväi-syyden sekä työpaikkaa oppimisympäristönä mittaavien ulottuvuuksien kanssa. Työtyytyväi-syyteen ja työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen vaikuttavat siis monet asiat, joita tunnistamalla organisaatioita voidaan kehittää ja henkilöstön osaamista sekä tyytyväisyyttä parantaa. Tutki-malla työtyytyväisyyteen ja työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen vaikuttavia tekijöitä, voidaan parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja ammatillista osaamista ja täten vaikuttaa niin työnteki-jöiden kuin organisaatioidenkin suorituskykyyn ja menestykseen.
Now showing items 1-1 of 1