Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Järviniemi, Alli"

Sort by: Order: Results:

  • Järviniemi, Alli (2023)
    Vanhempien osallisuuden toteutumista varhaiserityiskasvatuksessa on tutkittu vähän. Aihetta on kuitenkin sivuttu varhaiserityiskasvatukseen, inkluusioon ja lasten osallisuuteen liittyvissä tutkimuksissa. Aiemmat tutkimukset painottavat tarvetta lisätutkimukselle liittyen vanhempien osallisuuteen. Tutkimukseni antaa ajantasaista ja valtakunnallista tietoa tuen tarpeisten lasten vanhempien kokemuksista yhteistyöstä varhaiserityiskasvatuksen kanssa. Tutkimuksessa selvitetään miten tuen tarpeisten lasten vanhemmat kokevat osallisuutensa toteutuneen varhaiserityiskasvatuksessa ja mitkä tekijät osallisuuteen vaikuttavat. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa vanhempien ja varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön välisen vuorovaikutuksen vaikutuksesta vanhempien osallisuuden toteutumiseen. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin kuulla vanhempien kokemuksia roolistaan lapsen tuen suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Vanhemmilta kysyttiin myös näkemyksiä toimivan yhteistyön edellytyksille varhaiserityiskasvatuksessa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vanhemmilla on hyviä kokemuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksen kanssa, mutta myös haasteita on olemassa. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä sähköisellä haastattelulomakkeella sosiaalisen median kautta. Lomakkeen linkki julkaistiin Facebookin yksityisessä ryhmässä, jonka jäsenet ovat tuen tarpeisten lasten vanhempia. Vastaajat pysyivät anonyymeinä. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja menetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen tulosten mukaan vanhempien osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä olivat varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön ja vanhempien välisen vuorovaikutuksen laatu sekä vanhemman rooli tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Osallisuuden kokemus vahvistuu, kun vuorovaikutus on toimivaa ja vanhempi on aktiivisesti mukana lapsen tuen rakentamisessa. Toimivan yhteistyön edellytyksinä vanhemmat korostivat avointa kommunikointia, molemminpuolista kunnioitusta sekä riittävää resursointia. Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, kun halutaan parantaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä.