Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Jernfors, Riikka"

Sort by: Order: Results:

  • Jernfors, Riikka (2017)
    Tässä tutkimuksessa keskityttiin 7.–9.-luokkalaisten oppilaiden kokemiin käsityön haasteisiin ja niistä mahdollisesti ilmeneviin motivaation puutteisiin. Tarkoituksena oli kartoittaa oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia siitä, miten oppilaat kokevat opettajan toiminnan ja motivationaalisen tuen ongelmatilanteissa. Käsityön oppiminen vaatii oppilailta ajattelua, päättelyä, hahmottamista ja ongelmanratkaisua käsityöprosessin eri vaiheissa suunnittelusta toteutukseen. Sisäisen motivaation puuttuessa tai tehtävän ollessa haastava oppilas voi esimerkiksi kokea luovuttamisen helpompana kuin periksiantamattomuuden, jolloin opettajalla on tärkeä tehtävä motivoida oppilasta. Tutkimusongelma syntyi opettajien kertomista kokemuksista: käsitöitä opetettaessa oppilailla voi olla haasteita ja siitä mahdollisesti syntyneitä motivaatio-ongelmia, jolloin opettaja voi tuntea itsensä voimattomaksi auttamaan oppilasta etenemään työssä. Kiinnostavaa oli se, mitä opettaja voi tehdä tilanteessa, jossa oppilas “heittää hanskat tiskiin”. Tutkimuksen keskiöön nousi seuraava kysymys: mikä oppilaiden mielestä opettajan motivoivassa toiminnassa on tärkeää sillä hetkellä, kun oppilaat kokevat haasteita käsityöntunneilla? Tutkimukseen osallistui kuusi peruskoulun 7.–9.-luokkalaista: kolme poikaa ja kolme tyttöä niin, että jokaiselta luokka-asteelta haastateltiin kahta oppilasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina, jotka toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Kaikki haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja niitä analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuskysymykseen löytyi seitsemän oppilaiden mielestä tärkeää opettajan motivoivaa toimintatapaa, joista keskeisimmäksi nousi avun antaminen heti ja esimerkin näyttäminen. Myös opettajan huumorin käyttö sekä ajan antaminen koettiin merkityksellisiksi vaikeuksia kokiessa. Muut, harvemmin mainitut opettajan tärkeät toimintatavat olivat vaihtoehtojen antaminen, kannustaminen ja positiivinen asenne, rauhoittaminen sekä innostaminen.