Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Jobe, Aminta"

Sort by: Order: Results:

  • Jobe, Aminta (2020)
    Koulun yksikielisyyden normiin pohjaavat perinteet sekä käytänteet eivät kykene vastaamaan monikielisten oppilaiden kielellistä todellisuutta ja luontaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa. Tämän kandidaatintutkielman on tarkoitus tehdä ajankohtainen ja ajatuksia herättävä katsaus monikieliseen pedagogiikkaan sekä tapoihin, joilla luokanopettaja voi tukea monikielisten oppilaiden kielellistä kompetenssia opetuksessa. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivat nykymonikielisyystutkimusten mukaiset holistisemmat näkemykset kielistä ilman jyrkkiä rajoja. Tämä kandidaatintutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto rajautui vuosien 2011-2018 välille ja se valittiin mahdollisimman hyvin tutkielman teoreettiseen viitekehykseen sekä tutkimuskysymyksiin sopivaksi. Kuvaileva kirjallisuuskatsauksen muoto toimii itsessään analysointimetodina, joten tutkielman aineiston analyysissa ei ole käytetty erillistä analyysimenetelmää. Kuvailevalle kirjallisuuskatsaukselle tyypillisesti tulokset tarjosivat yleisen sekä ajankohtaistavan koonnin aineiston sisällöstä. Tulokset eivät siis itsessään tarjoa uutta analyyttista tutkimustietoa. Aineiston pohjalta esille nousi kolme suurempaa yläteemaa, jotka olivat uudet pedagogiset lähtökohdat ja tavoitteenasettelu, kielet rinnakkain opetuksessa sekä oppilaskeskeisyys. Aineiston mukaan näiden kolmen teeman voidaan nähdä olevan monikielisen pedagogiikan rakennuspalikat, joita hyödyntämällä luokanopettaja voi tukea monikielisten oppilaiden kielellistä kompetenssia opetuksessa.