Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Johansson, Jessica"

Sort by: Order: Results:

  • Johansson, Jessica (2022)
    Mål. Självförtroende är grunden för goda prestationer i skolan. I takt med dagens samhällsutveckling kommer självförtroendet hos elever tyvärr påverkas i negativ riktning. Skolan bör i ett tidigt skede behandla ämnet i fråga så att alla elever känner sig säkra, trygga samt har motivation till skolarbetet. Tidigare undervisningar tyder på att elever känner sig allt mer osäkra och har ett dåligt självförtroende i klassrummet. De vågar inte utmana sig själva och är rädda för att misslyckas. Elever har svårt att komma över denna tröskel, vilket leder till att de förblir med ett dåligt självförtroende och en ond cirkel skapas. Avhandlingens syfte är att ge lärare en förståelse för elever som har lågt självförtroende. Målet är därmed att ge lärare en ökad förståelse kring elevers självförtroende och hjälpa samt stödja lärare hur de kan jobba med elevers självförtroende i skolan. Forskningsfrågan i avhandlingen är på vilket sätt kan lärare jobba med elevers självförtroende i klassen. Metoder. Avhandlingen är utförd som en litteraturstudie. I en litteraturstudie beskriver analyserar och tolkar man relevanta artiklar inom ämnet i fråga. För att garantera ett så bredd resultat som möjligt har varierande sökord använts. Svaret på min forskningsfråga besvaras genom åtta noggrant utvalda referentgranskade artiklar som fokuserar på olika element gällande elevers självförtroende. Databaser som använts är Helka och Eric (proquest). Resultat och slutsatser. Resultaten visar att goda relationer mellan lärare och elever gynnar självförtroendet i rätt riktning. Diskussion och kommunikation är viktiga faktorer som lärare bör använda sig av i klassrummet. Det är viktigt att elever känner sig trygga och säkra i klassen. Lärare visade sig även ha en stor påverkan på elevers självförtroende. De fungerar som förebilder för elever och deras syn på deras eget självförtroende kommer avspegla sig till elever. Resultaten visar att dramapedagogiska övningar och klassrumsdiskussionener tillsammans med elever kan vara ett sätt att jobba med självförtroendet i positiv riktning.