Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Jokela, Jessika"

Sort by: Order: Results:

  • Jokela, Jessika (2024)
    Aikaisempien tutkimusten perusteella moninaiset kieli- ja kulttuuritaustat ovat lisääntyneet varhaiskasvatuksessa. Osallisuudesta varhaiskasvatuksessa puhutaan paljon ja sen toteutumista velvoittaa erilaiset asiakirjat ja sopimukset. Osallisuuteen liittyvien aikaisempien tutkimusten mukaan sen tukeminen on merkityksellistä lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta. Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuutta ja sen tukemisen keinoja on tutkittu melko vähän. Jo tehdyissä tutkimuksissa on kuitenkin käynyt ilmi, että eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuuden toteutumisessa on ilmennyt haasteita. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia enemmän sitä, miten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuutta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Tämä tutkielma selvittää niitä keinoja, mitä varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuuden tukemisessa. Lisäksi tutkielma selvittää, mitä mahdollisia haasteita varhaiskasvatuksen opettajat kokevat tässä. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin etäyhteydellä zoomissa sekä WhatsApp-puhelun kautta. Haastateltavia varhaiskasvatuksen opettajia oli yhteensä 5. Aineiston analysointiin käytettiin tässä tutkielmassa aineistopohjaista sisällönanalyysiä. Tutkielman tulokset vastaavat joltain osin aikaisempia tutkimuksia eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuuden tukemisesta ja siihen liittyvistä haasteista.