Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Juhala, Kristina"

Sort by: Order: Results:

  • Juhala, Kristina (2024)
    Tavoitteet. Tutkielman tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen lastenhoitajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta ja siitä keillä pedagogista johtajuutta on päiväkodissa. Pedago-ginen johtajuus varhaiskasvatuksen tiimeissä on liitetty lähinnä osaksi varhaiskasvatuksen opettajan työnkuvaa. Tutkimuksissa on tuotu esille, kuinka pedagoginen johtajuus läpäisee koko varhaiskasvatus organisaation. Ja organisaatiossa jokainen henkilöstön jäsen toteuttaa pedagogista johtajuutta suhteessa omaan työnkuvaansa. Tutkielmassa haluttiin lisäksi selvit-tää, näkevätkö varhaiskasvatuksen lastenhoitajat omaan työnkuvaansa kuuluvan pedagogista johtajuutta. Menetelmät. Tämä tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty puolistruktu-roidulla yksilöhaastattelulla. Haastatteluihin osallistui neljä varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa, jotka kaikki työskentelivät samassa varhaiskasvatusyksikössä. Aineiston analyysi toteutettiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tämän laadullisen tutkielman tieteenfilosofiset lähtökohdat perustuvat sosiaaliseen konstruktionismiin. Tulokset ja johtopäätökset. Varhaiskasvatuksen lastenhoitajat näkivät pedagogisen johtajuu-den olevan konkreettisia johtamisen toimia, kuten vastuun ottamista, pedagogisten raamien asettamista ja suunnannäyttämistä. Lastenhoitajat näkivät myös omaan työnkuvaansa kuulu-van pedagogista johtajuutta. He näkivät pedagogisen johtajuuden tiimissä olevan jaettua. Ja-kamisen kohteeksi lastenhoitajat kuvasivat vastuun lapsiryhmästä ja pedagogiikan toteuttami-sesta. Tutkimuksen tulokset ovat merkityksellisiä, sillä varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ovat olleet tutkimuksen kohteena vähän. Lisäksi tutkimuksen tulokset tuovat lisää tietoa varhais-kasvatuksen eri ammattiryhmien työnkuvista ja ovat merkityksellisiä eri ammattiryhmien työn toteuttamisen ja sen tukemisen näkökulmista.