Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Jylkäs, Alisa"

Sort by: Order: Results:

  • Jylkäs, Alisa (2023)
    Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli tarkastella minkälaiset tekijät vaikuttavat osaamisen kehittymiseen ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden työssäoppimisessa sekä minkälaisia kokemuksia ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoilla on koulutuksen ja työelämän vastaavuuteen liittyen. Teoreettisena pohjana tutkielmalle toimi työssäoppiminen, kokemuksellinen oppiminen sekä siirrettävyyden ja rajavyöhyketoiminnan käsitteisiin liittyvät tutkimukset. Työssäoppiminen on vakiintunut osaksi ammatillista koulutusta. Lisäksi se on myös osa elinikäisen oppimisen sanomaa. Työssäoppimisen avulla voidaan vastata ajankohtaisiin työelämän vaatimuksiin, lisätä opiskelijan työelämäorientaatiota sekä tukea opiskelijan työllistymistä varhaisessa vaiheessa. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Mitkä tekijät vaikuttavat opiskelijan osaamisen kehittymiseen? 2. Minkälaisia kokemuksia opiskelijoilla on koulutuksen ja työelämän vastaavuuteen liittyen? Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineisto koostui neljästä puolistrukturoidusta haastattelusta. Haastateltavat olivat ammatillisen oppilaitoksen oppilaita, joilla oli joko suoritettuna tai haastatteluhetkellä meneillään oleva opintoihin kuuluva työelämäjakso. Aineiston analyysissä käytettiin fenomenografista analyysiä. Sen avulla muodostettiin aineistosta ensin merkitysyksiköitä, jonka jälkeen merkitysyksiköistä luokiteltiin kategorioita ja lopuksi kategorioita yhdisteltiin abstrakteiksi kuvauskategorioiksi. Kuvauskategorioita syntyi ensimmäiseen tutkimuskysymykseen viisi ja toiseen tutkimuskysymykseen neljä. Osaamisen kehittyminen näyttäytyi dynaamisena prosessina, johon vaikuttivat useat eri tekijät. Ohjauksella voidaan tukea opiskelijan oppimaan oppimisen taitoja ja toisaalta myös koko työpaikan oppimiskulttuuri vaikuttaa elinikäisen oppimisen haluun ja iloon. Koulutuksen ja työelämän vastaavuuden kokemuksissa heijastui niiden tarjoamat erilaiset valmiudet ja osaaminen. Erilaiset oppimisympäristöt nähtiin siis toisiaan täydentävinä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ensisijaisen tärkeää on tarjota oppijalle suotuisat oppimisolosuhteet, jolloin teoria ja käytäntö sekä erilaiset yksilöt ja yhteisöt osallistuvat vuorovaikutteisesti ammatillisen kasvun tukemiseen. Työssäoppimisen laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä tulisi tarkastella jatkossa vahvemmin myös opiskelijoiden näkökulmasta.