Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kaivola, Reeta"

Sort by: Order: Results:

  • Kaivola, Reeta (2024)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat ymmärtävät moni- ja medialukutaidon sekä minkälaisia pedagogisia menetelmiä he niihin liittävät. Erityistarkastelussa on lapsen toimijuutta tukeva monilukutaidon pedagogiikka. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että suomalaisessa varhaiskasvatuksessa on puutteita paitsi monilukutaidon toteuttamisessa myös termin määrittelyssä varhaiskasvatussuunnitelmassa, jossa käsitettä ei ole määritelty tutkimusperustaisesti. Tutkimuskirjallisuudessa moni- ja medialukutaidon käsitteet ovat monin paikoin yhteneviä. Tässä tutkielmassa luodaan uusi tutkimusperustainen määritelmä monilukutaidolle sekä kuvataan moni- ja medialukutaitoa pedagogisena lähestymisenä lapsen toimijuutta korostaen. Tarkoituksena on selkeyttää moni- ja medialukutaitoon liittyvän teoriatiedon suhdetta pedagogiikkaan ja lisätä käsitteiden määrittelyyn tutkimusperustaista keskustelua. Tutkielman menetelmäksi valittiin teemahaastattelut, joihin osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa kahdesta päiväkodista Helsingissä. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraisella näytteellä. Haastatteluteemat nousivat teoriaosassa luomani monilukutaidon pedagogisen kartan ulottuvuuksista, joita myös käytin ja hyödynsin pitkälti teoriaohjatussa mutta silti dialogisessa tematisoinnissa aineiston analysointivaiheessa. Tutkielmassa luotiin moni- ja medialukutaidon pedagoginen kartta sekä tutkimusperustainen määritelmä monilukutaidolle. Se korostaa tiedon ja erilaisten (media)sisältöjen arvioinnin tiiviimmäksi osaksi monilukutaitoa, koska tutkielmassa havaittiin, että monilukutaidon käsite ja sen yhteys mediakasvatukseen ja medialukutaitoon on epäselvä. Sisältöjen arviointia voidaan tehdä sekä opettamalla tulkintataitoja että luoden itse sisältöjä. Tutkielmassa myös löydettiin menetelmiä medialukutaitoon kuuluvaan lähde- ja mediakriittisyyden pedagogiikkaan. Toimijuutta korostavassa monilukutaidon pedagogiikassa korostui puolestaan yhteinen tiedonhaku, tutkiva ote sekä leikin rikastaminen ja sen sosiosemioottisen roolin ymmärtäminen merkitysten luomisessa, sisältöjen tuottamisen oppimisessa ja monilukutaidon opettamisessa.