Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kallio, Riina"

Sort by: Order: Results:

  • Kallio, Riina (2024)
    Pedagoginen tuki koskettaa varhaiskasvatuksessa suurta joukkoa lapsia. Tukea annetaan sekä yleisenä satunnaisempana tukena että jatkuvana ja vahvempana tehostettuna tai erityisenä tukena. Näkövammainen lapsi tarvitsee usein jatkuvaa sekä useampia tuen muotoja sisältävää tukea lapsiryhmässä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, analysoida ja tulkita pedagogisen tuen muotoja, menetelmiä ja niiden kohdentumista ohjatuissa tuokioissa lapsiryhmässä, jossa on näkövammainen lapsi. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli kerätty KETTU- Kestävä tulevaisuus varhaiskasvatuksessa - tutkimushankkeessa. Aineistona toimi yhdestä päiväkotiryhmästä kuvatut neljä videoitua ohjattua tuokiota, joissa käsiteltiin kestävän tulevaisuuden teemoja. Videoissa esiintyi tuokion mukaan viidestä seitsemään lasta, varhaiskasvatuksen opettaja sekä kahdessa tuokiossa avustaja. Analysointi toteutettiin aineistolähtöisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla niin, että siitä poimittiin pedagogisen tuen kuvauksia, joita sitten pelkistettiin, ryhmiteltiin ja yhdistettiin yläluokkiin. Tuokioissa tuettiin sekä näkövammaista lasta että muita lapsia. Näkövammaisen lapsen tukeminen oli kuitenkin säännöllisempää sekä useampia tuen keinoja sisältävää ja lasta tuettiin suhteessa enemmän kuin muita lapsia. Muiden lasten tukemista tapahtui satunnaisemmin ja vähemmän. Tuokioissa esiintyneitä pedagogisen tuen muotoja olivat näönkäytön tukeminen, motorisen kehityksen tukeminen, kielen ja vuorovaikutuksen tukeminen, oppimisen ja tiedonkäsittelyn tukeminen sekä osallistumisen tukeminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pedagogista tukea annettiin monipuolisesti sekä näkövammaisen lapsen kehityksen erityispiirteitä vastaavasti.