Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kalliomäki, Laura"

Sort by: Order: Results:

  • Kalliomäki, Laura (2022)
    Tiivistelmä Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on saada uutta tietoa liikuntakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa ja 3–5-vuotiaiden lasten liikunnallisuuden eroavaisuuksista. Liikunnallisuuden eroavaisuuksien huomioimiseen arjen pedagogisessa toiminnassa, suunnittelusta toteutukseen, varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta. Liikuntakasvatusta ja lasten liikunnallisuuden eroavaisuuksia tutkitaan liikuntapainotteisessa päiväkodissa työskenteleviä varhaiskasvatuksen opettajia haastattelemalla. Menetelmät. Aineiston keruun menetelmänä käytin haastattelumenetelmää. Haastattelin neljää varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät 3–5-vuotiaiden lasten lapsiryhmässä. Varhaiskasvatuksen opettajat työskentelevät yksiköissä, joissa liikunnan ja liikuntakasvatuksen tärkeyttä painotetaan arjen pedagogisessa toiminnassa päivittäin tai vähintään viikoittain. Haastatteluun osallistui varhaiskasvatuksen opettajia kolmesta eri päiväkotiyksiköstä Uudenmaan alueelta. Haastattelut toteutuivat maaliskuussa 2022. Tulokset ja johtopäätökset. Liikuntakasvatus osana varhaiskasvatusta koettiin erittäin tärkeänä ajatellen lasten liikunnallisuuden tukemista. Lasten fyysisen aktiivisuuden määrään vaikuttivat monet eri tekijät, kuten lasten ikä, motorinen kehitys sekä kiinnostuksen kohteet. Lasten liikunnallisuus ja liikunnallisuuden eroavaisuudet jakautuivat vaihtelevasti. Liikunnallisuus ja -erot näkyivät selkeinten siinä, minkälaisiin leikkeihin lapset hakeutui- vat omaehtoisesti vapaan toiminnan aikana. Lasten liikunnallisuutta tuettiin erilaisin pedagogisin ratkai- suin fyysistä ympäristöä rikastamalla, muokkaamalla ja laajentamalla sekä liikuntavälineiden laajalla kirjolla. Yhteistyö lasten huoltajien kanssa koettiin ensiarvoisen tärkeänä, liikunnan erojen tasaamisessa ja lasten fyysisesti aktiivisen elämäntavan kehittymisessä. Lapsiryhmää havainnoimalla varhaiskasvatuksen opettajat suunnittelivat ja toteuttivat liikunnallista toimintaa lapsiryhmän tarpeiden ja kehitystason vaatimalla tavalla. Varhaiskasvatuksen opettajan ammattitaito ja laadukas pedagoginen osaaminen mahdollistivat lasten liikunnallisuuden tukemisen rikkaissa oppimisympäristöissä. Lasten liikunnallisuuden eroavaisuuksiin ja niiden tasaamiseen pystyttiin vaikuttamaan monipuolisesti liikuntakasvatusta painottavissa päiväkodeissa, missä resurssit, fyysinen ympäristö tiloineen ja liikuntavälineineen mahdollistivat liikunnan tukemisen yhdessä ammattitaitoisten varhaiskasvattajien toimesta.