Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kangas-Kärki, Meri"

Sort by: Order: Results:

  • Kangas-Kärki, Meri (2024)
    Tämän tutkimuksen käsittelee luokanopettajien tapoja tukea monikielisiä oppilaita. Monikielisyydelle on monia määritelmiä, jotka ovat ajan saatossa myös muuttuneet (ks. Piippo, 2021). Tässä tutkimuksessa monikielisiksi oppilaiksi luettiin ne oppilaat, joille monikielisyys on osa identiteettiä, ja joiden opetuskieli ei ole heidän vahvin kielensä. Monikielisten oppilaiden määrä kouluissa on lisääntynyt viime aikoina niin Suomessa kuin muuallakin. Tämä on luonut tarpeen tutkia monikielisten oppilaiden oppimista ja sen tukea (ks. Lee, Johnson & Schreiber, 2022, s. 1; Zeichner, 2011, s. x). Suomessa jokaisella oppilaalla on perusopetuslain mukainen oikeus saada yksilöllisiä tarpeitaan vastaavaa tukea (PerOpL 7:30 §). Laadukkaan tuen toteutuminen on viime kädessä tasa-arvokysymys. On siksi tärkeää, että opettajat ovat tietoisia monikielisten oppilaiden tukeen liittyvistä seikoista. Tässä tutkimuksessa koottiin tietoa tutkimuspohjaisista luokanopettajien tavoista tukea monikielisiä oppilaita. Tutkimus on toteutettu systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Systemaattiselle kirjallisuuskatsaukselle tyypillisesti tutkimus keskittyy kokoamaan tutkimuskysymykselle keskeistä olemassa olevaa tutkimustietoa (Salminen, 2011, s. 9). Tutkimuksen aineisto on kerätty ERIC ja Scopus -tietokannoista sekä AFinLA-teema-julkaisun arkistosta. Luokanopettajilla on käytössään monia erilaisia työkaluja monikielisten oppilaiden tukemiseen. Katsauksessa havaittiin kolme kuvailevaa teemaa, joihin monikielisten oppilaiden tuen tavat jakautuivat. Nämä luokat olivat oppilaan kielelliset resurssit huomioiva pedagogiikka, luokan kielelliset resurssit huomioiva kielipolitiikka sekä oppilaan muiden kielten hyödyntäminen. Tutkimuksessa löydettiin myös tuen tapoja ohjaavia periaatteita. Nämä periaatteet olivat osallisuuden ja toimijuuden rakentaminen, opetuskielen kielitaidon tukeminen, kielellisten resurssien hyödyntäminen ja monikielisen identiteetin tukeminen. Jotta monikielisten oppilaiden tuki toteutuu laadukkaasti, on luokanopettajien syytä perehtyä monikielisten oppilaiden tuen tapoihin ja periaatteisiin. Tutkimuksen piirissä on kehitettävä käytännön pedagogisia malleja opettajille tämän työn tueksi.