Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kangas-Kärki, Susanna"

Sort by: Order: Results:

  • Kangas-Kärki, Susanna (2021)
    Tavoitteet. Tutkimuksessa perehdyttiin lukemistietoisuutta tukevan oppimisympäristön osa-alueisiin varhaiskasvatusryhmässä ja selvitettiin, minkä oppimisympäristön osa-alueen varhaiskasvatuksen henkilökunta koki keskeisimmäksi lukemistietoisuuden tukemisen näkökulmasta. Lukemistietoisuuden herätteleminen on osa sukeutuvaa lukutaitoa, joka edeltää konventionaalista lukutaitoa ja on siksi tärkeää tulevaisuuden lukijoiden kasvattamisessa ja lukumotivaation herättämisessä. Tutkimuksessa pyritään lisäämään pedagogista tietoisuutta ja keskustelua varhaiskasvatuksen ryhmissä lukemistietoisuutta tukevan oppimisympäristön eri osa-alueista ja niiden hyödyistä lasten lukemistietoisuuden ja lukumotivaation syntymisessä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että rikas lukemista edistävä ympäristö on paras tae lukemaan oppimiselle. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla varhaiskasvatuksen henkilökuntaa kolmessa eri päiväkodissa puolistrukturoidun ryhmähaastattelun menetelmällä. Haastatteluaineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että lukemistietoisuutta tukeva toiminta oli runsasta varhaiskasvatuksen ryhmissä. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatusryhmien toiminta oli pääpiirteissään yhteneväistä, joskin painotuseroja oli havaittavissa eri ryhmien välillä. Tutkimukseen osallistuneen varhaiskasvatuksen henkilökunnan keskuudessa oppimisympäristön psyykkinen osa-alue nousi lukemistietoisuuden herättelemisen ja tukemisen suhteen keskeisimmäksi osa-alueeksi. Sosiaalinen osa-alue nousi toiselle sijalle. Fyysistä osa-aluetta ei kukaan haastateltavista nostanut yksittäiseksi keskeisimmäksi osa-alueeksi lukemistietoisuuden herättelemisen suhteen. Oppimisympäristön luominen myönteiseksi ja lapsen psyykkistä hyvinvointia tukevaksi on tämän tutkimuksen mukaan paras tae lukemistietoisuuden ja lukumotivaation syntymiseen. Kandidaatti -tutkielma Lukemistietoisuutta tukevan oppimisympäristön osa-alueet varhaiskasvatuksen ryhmässä julkaistaan Helsingin yliopiston kirjaston – Helda / E-thesis (opinnäytteet) palvelussa.