Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kangasniemi, Aleksi"

Sort by: Order: Results:

  • Kangasniemi, Aleksi (2023)
    Suomalaiset oppilaat ovat kulttuurisesti yhä moninaisempia. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimistulokset ovat heikompia, kuin kantasuomalaisten. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) kulttuurinen moninaisuus nähdään rikkautena ja oppilaiden kiinnostusta sekä kunnioitusta muita kulttuureita kohtaan halutaan tukea. Jotta kaikkien oppiminen olisi riittävällä tasolla ja POPS:n (2014) tavoitteisiin päästäisiin, on hyvä tuntea kulttuurisesti moninaisen koulun erityispiirteitä. Sen pohjalta voidaan kehittää koulutusjärjestelmää. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää peruskoulun opettajien käsityksiä etnisestä kulttuurisesta moninaisuudesta koulun oppimisympäristössä. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Hain suomalaisia ja kansainvälisiä vertaisarvioituja artikkeleita tieteellisistä tietokannoista vuodesta 2010 alkaen. Hakusanoina käytin: opettaja, käsitys, kulttuurinen moninaisuus, koulu; teacher, belief, understanding, multicultural, diverse, class. Tutkielmani aineistoksi valikoituivat lopulta viisi soveltuvaa julkaisua, joista kolme on suomalaisia ja kaksi kansainvälisiä tutkimuksia. Teemoittelin aineistosta opettajien käsitykset oppimisympäristön neljään ulottuvuuteen: fyysinen, sosiaalinen, psykologinen ja pedagoginen. Opettajat raportoivat käsityksiään kulttuurisesta moninaisuudesta koulun oppimisympäristössä laajasti ja kaikista oppimisympäristön ulottuvuuksista. Muutama näkemys nousi painottuen esiin. Opettajat kokivat pulaa ajasta kulttuurisesti moninaisessa koulussa. Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden puutteellinen opetuskielen taito koettiin isoimmaksi oppimisen ja opetuksen haasteeksi ja heidän heikoista oppimistuloksistaan raportoitiin. Opettajien kokemus puutteellisesta koulutuksesta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamiseen oli vahvasti esillä. Pedagogiikka, jota opettajat kuvailivat kulttuurisen moninaisuuden kohtaamiseen, vaikutti olevan monelta osin kokeilevaa ja epäjohdonmukaista. Tilanne on huolestuttava, eikä se haastateltujen opettajien kertomaan perustuen ole menossa parempaan päin. Tarvitaan lisää tutkimusta, jotta opettajankoulutusta voidaan kehittää ja saadaan parempia opetustoimia kulttuurisen moninaisuuden kohtaamiseen kouluissa.