Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kanto, Anniina"

Sort by: Order: Results:

  • Kanto, Anniina (2021)
    Tämän tutkimuksen tutkimuskohteena ovat esiopetusryhmissä toimivat varhaiskasvatuksen opettajat. Tutkimuksessa tutkittiin opettajien kokemuksia traumatisoituneen lapsen tunnistamisessa ja tukemisessa esiopetuksessa. Tavoitteena oli saada myös käsitys siitä, onko aiheelle tarpeen tehdä jatkotutkimusta. Teoreettinen viitekehys rakentuu trauman, kriisin ja resilienssin määrittelyistä. Keskiössä on myös esiopetuksen merkitys lapsen varhaisen ja oikeanlaisen avun saamisessa ja traumatisoituneen lapsen tukemisessa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusote on fenomenologinen. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää saatekirjeen perusteella vapaaehtoisiksi ilmoittautunutta esiopetuksen opettajaa. Haastateltavat saatiin kokoon Facebookista kahdesta varhaiskasvatuksen opettajien ja esiopetuksen opettajien muodostamasta ryhmästä. Tutkimukseni on ajankohtainen katsaus tämänhetkiseen traumatietoisuuteen suomalaisessa esiopetuksessa. Keskeisimpiä tutkimustuloksia olivat opettajien kokemukset siitä, miten vähän aiheesta on ollut koulutusta suhteessa siihen, miten yleistä traumojen esiintyminen esiopetuksessa on. Tutkimus osoitti myös sen, miten tärkeästä aiheesta on kyse ja miten tärkeää lapsen on saada varhaista ja oikeanlaista tukea. Esiopetuksen mahdollisuudet traumatisoituneen lapsen tunnistamisessa ja tukemisessa eivät saavuta täyttä arvoansa, mikäli tietotaitoa ei ole tarpeeksi.