Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Karas, Jenni"

Sort by: Order: Results:

  • Karas, Jenni (2023)
    Tavoitteet. Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyn liikunnan arvioinnin haasteisiin opettajan näkökulmasta. Arviointi on opettajia ja opettajaopiskelijoita keskusteluttava aihe, joten halusin tarkastella sitä, mitä haasteita tutkimuksissa on löydetty liikunnan arvioinnissa. Liikuntaa opettavien opettajien koulutus vaihtelee runsaasti ja jotkut opettajat opettavat liikuntaa viiden opintopisteen kurssin perusteella. Luokanopettajaopiskelijana ja tulevana opettajana koin tärkeäksi tarkastella liikunnan arvioinnin haasteita opettajan näkökulmasta. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Liikunnan arvioinnin haasteista ei ollut kotimaista tutkimusta riittävästi, joten käytin tutkimuksessa myös kansainvälisiä artikkeleita. Aineistona tässä kirjallisuuskatsauksessa on seitsemän eri artikkelia, jotka olivat Suomesta, Ruotsista sekä Yhdysvalloista. Tulokset ja johtopäätökset. Tuloksista käy ilmi, että liikunnan arvioinnin haasteet ovat moninaisia ja kansainvälisesti osittain samansuuntaisia. Liikunnan arviointikriteerit olivat opettajien mielestä väljiä, tulkinnanvaraisia ja oppilaan osaamisen taso on hankalasti määriteltävissä niiden avulla. Lisäksi joillakin opettajilla oli puutteelliset tiedot ja taidot arviointiin ja he kokivat hankalaksi toteuttaa opetussuunnitelmaa erilaisissa opetusryhmissä. Fyysisen kunnon testaaminen oli opettajista ristiriitaista, koska sitä testataan, mutta ei käytetä arvioinnissa, vaikka se voisi tarjota objektiivisen tavan arvioida oppilaita. Arvioinnissa näkyi opettajien oma, henkilökohtainen mielipide ja opettajat eivät olleet samaa mieltä arviointikriteerien kanssa ja tämän takia saattoivat käyttää omia kriteereitään mieluummin arvioinnissa. Opetuksen käytännön toteutus myös hankaloitti arviointia, ja opettajat pelkäsivät arvioinnin toimivan lannistavana tekijänä oppilaan liikunnallisuuteen. Kurinpito-ongelmien vuoksi myös opettajat saattoivat antaa hyvin käyttäytyville oppilaille paremman arvosanan, vaikka osaaminen ei olisikaan hyvällä tasolla. Tulosten valossa on tärkeää tarjota lisäkoulutusta opettajille sekä opettajaopiskelijoille liikunnan arviointiin sekä varmistaa, että opettajat ymmärtävät arviointikriteerit sekä osaavat käyttää niitä ja myös perustavat arviointinsa niihin, eivätkä omaan henkilökohtaisiin mielipiteisiinsä.