Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Karhulahti, Kaius"

Sort by: Order: Results:

  • Karhulahti, Kaius (2023)
    Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on peruskoulussa toteutettavien kotoutumisen edistämisen keinojen tarkastelu. Kotoutumisen edistämisen keinoista tarkastellaan kaikkia niitä keinoja, joita peruskoulussa voidaan toteuttaa niin sitä käyvän oppilaan, kuin myös oppilaan vanhempien tai huoltajien kotoutumisen edistämiseksi. Kotoutumisen edistäminen on jo nyt merkittävää toimintaa suomalaisessa yhteiskunnassa, eikä voida olettaa tarpeen sille vähenevän tulevaisuudessakaan etenkin, kun ilmastonmuutos pakottaa kansoja liikkeelle. Tutkielman tarkoituksena on koota yksien kansien sisään mitä kotoutumisen edistämisen keinoja peruskoulussa on sekä miten nuo keinot toimivat. Menetelmältä tutkielma on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona on 13 tekstiä. Tekstejä tutkielmassa on kolmen erityyppisiä tutkimusartikkeleita (4), opinnäytetöitä (2) sekä muita tekstejä (7). Tutkielmassa narratiivisen kirjallisuuskatsauksen sisällönanalyysi on toteutettu induktiivisesti etsimällä aineistosta tutkimuskysymyksiin vastaavia havaintoyksiköitä. Oppilaiden kotoutumisen edistämisen keinoja ovat esimerkiksi kielen opetus, kulttuurikasvatus ja monipuolinen yleinen tuki. Muiden perheenjäsenten osalta toimet keskittyvät koulun ja kodin väliseen kommunikointiin, mutta yksittäisillä hankkeilla ja tapahtumilla voidaan myös edistää perheiden kotoutumista. Hyvä esimerkki tällaisesta keinosta on esimerkiksi Äidit mukana -hanke. Keinojen toimivuuden kannalta keskeistä on tasavertaisuus, järjestelmällisyys ja yhtenäisyys. Kuten oletettavaa peruskoulun kontekstissa oppilaisiin kohdennetut toimet ovat selkeämpiä ja todennetumpia kuin muihin perheen jäseniin. Peruskoulun kontekstissa on tarvetta perheen kotoutumisen edistämisen keinojen kehittämiseen.