Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Karhumaa, Anette"

Sort by: Order: Results:

  • Karhumaa, Anette (2020)
    Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää kehonkuvan merkitystä alakouluikäisten lasten ja nuorten elämässä. Tavoitteenani on luoda kattava katsaus aiheeseen, taustoittaa kehonkuvan muodostumista ja kehittymistä, sekä tutkia myönteisen ja kielteisen kehonkuvan merkitystä lasten ja nuorten elämässä. Tarkastelen lisäksi koulun tehtävää lapsen myönteisen kehonkuvan tukemisessa sekä erityisesti niitä perusteita, joiden vuoksi tämä on tärkeää osana lapsen turvallista kehitystä ja hyvinvointia. Toteutin tutkimukseni integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen päätyneiden artikkelien lukumäärä oli 9. Hain artikkeleita eri tietokannoista, kuten ERIC ja Google Scholar. Hain artikkeleita termeillä ”kehonkuva”, ”seksuaalikasvatus” ja ”alakoulu” sekä suomeksi, että englanniksi. Huomasin suomenkielisiä tutkimuksia löytyvän aiheesta vähemmän. Tallensin alun perin noin 30 artikkelia, joista lopulta päädyin lukemaan yhdeksää mielenkiintoni, sekä artikkelien saatavuuden rajaamana. Rajasin tarkastelusta pois artikkelit, joiden otsikko tai tiivistelmä viittasivat aiheen käsittelyyn ylipainon kontekstista. Artikkeleita lukiessani minulle tarkentuivat käsitteet ja aihealueet, jotka todellisuudessa kiinnostivat minua tutkimukseni kannalta. Artikkeleihin perehdyttyäni laajensin lähteistöäni aihepiirin kokoomateoksilla sekä muulla syventävällä kirjallisuudella. Alakouluikäisillä lapsilla on tutkimuksen perusteella laajasti huolia ulkonäköönsä ja kehoonsa liittyen. Kehohuoliin havaittiin liittyvän monenlaisia ongelmia lasten ja nuorten elämässä, kuten syömishäiriökäyttäytymistä, haasteita sosiaalisissa suhteissa sekä psyykkistä oireilua, joka ilmeni esimerkiksi masennuksena ja ahdistuksena. Kehonkuva kehittyy vuorovaikutuksessa yleisten yhteiskunnallisten odotusten ja ihanteiden, yksilön lähipiirin uskomusten ja reaktioiden sekä sosiaalisten vertaissuhteiden ristipaineessa. Varhainen myönteisen kehonkuvan tukeminen peruskoulun ensimmäisillä luokilla luo mahdollisuuden lapsen terveeseen ja turvalliseen kasvuun, vahvaan itseluottamukseen sekä myönteisiin ja kannustaviin vertaissuhteisiin, jotka ovat kaikki tekijöitä, jotka tukevat mielekästä koulutyötä.