Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Koski, Iikka"

Sort by: Order: Results:

  • Koski, Iikka (2021)
    Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella motivaatiota musiikin opiskelun kontekstissa, improvisaatiota musiikinopetuksen opetusmenetelmänä sekä näiden välisiä yhteyksiä. Improvisaation ja motivaation yhteyksiä tämän päivän musiikinopetuksessa käsittelevää tutkimusta on niukalti. Siksi pyrin tässä tutkielmassa tuomaan ilmi sitä yhteyttä motivaation ja improvisaation välillä, joka viimeaikaisessa tutkimuksessa on jäänyt huomiotta. Aiempi tutkimus on osoittanut improvisaation musiikinopetuksessa olevan haastava ja opettajalta paljon vaativa – mutta myös luovuuteen kannustava ja oppilaan toimijuutta korostava – opetusmenetelmä. Motivaatiotutkimuksen mukaan taas oppilaan toimijuutta tukevat, tekemisen prosessiin keskittyvät opetusmenetelmät motivoivat musiikinopiskelua parhaiten. Tutkielma on integroiva kirjallisuuskatsaus. Aineistona käytettiin pääosiin tieteellisiä artikkeleja ja kirjallisuutta motivaatiosta musiikinopetuksessa sekä improvisaatiosta musiikillisena ilmiönä ja opetusmenetelmänä. Näiden tukena käytettiin myös musiikinopetusta ja musiikkikasvatusta yleisemmin käsittelevää kirjallisuutta. Suurin osa aineistosta on tieteellisesti vertaisarvioitua, mutta aineistoon sisällytettiin myös muutama uutta tutkimustietoa esittelevä opinnäytetyö. Tutkielman rakenne alkaa musiikinopetuksen käsittelystä edeten improvisaation ja motivaation käsittelyyn musiikinopetuksen kontekstissa, ja päättyy yhteyksiä ja syy-seuraussuhteita analysoivaan osioon. Motivaatiota ja improvisaatiota musiikinopetuksessa tarkastellessa nousi esiin tärkeitä tuloksia. Musiikin opiskelun motivaatiossa tärkeimpiä vaikuttajia olivat minäpystyvyys, sisäinen ja ulkoinen motivaatio, sekä kasvun ja muuttumattomuuden ajattelumallit. Opetusmenetelmällisen improvisaation taas nähtiin vaikuttavan musikaalisiin taitoihin kehittävästi sekä musiikinopetusta prosessikeskeiseen suuntaan muokaten. Johtopäätöksenä improvisaatio vaikuttaa toimivan musiikinopetusta kokonaisvaltaisesti muokkaavana opetusmenetelmänä – se tukee taitojen oppimista sekä vaatii luovuutta tukevan ilmapiirin muodostumisen. Opetusmenetelmällinen improvisaatio luo siten parhaimmillaan motivoivan oppimisympäristön sekä tukee oppilaiden oman musiikinopiskelun motivaation muodostumista.