Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Koukonen, Peppi"

Sort by: Order: Results:

  • Koukonen, Peppi (2021)
    Tässä tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisin syin kielikylpyopetusta on perusteltu maailmalla ja Suomessa. Kielikylvyllä tarkoitan tässä tutkielmassa kaikkia maailmalla esiintyviä kielikylvyn muotoja, joilla kielikylpyopetusta toteutetaan. Kielikylpy on mielenkiintoinen aiheena, sillä sitä on tutkittu verrattain vähän Suomessa, vaikka maailmalla tehdyt tutkimukset kannustaisivat myös aiheen tutkimiseen Suomessa. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimuskirjallisuus koostui selvityksistä ja artikkeleista. Tutkimuskirjallisuudesta ilmeni, että Suomessa kielikylpyä koskevaa tutkimusta ei juuri ole tehty, vaan kirjallisuus on laajasti kielikylyopetuksen levinneisyyden kartoittamista sekä kielikylvyn opetusmenetelmistä kertovaa. Ulkomailla kielikylpyä on tutkittu enemmän ja sen tutkimus on monimuotoisempaa. Tutkimuskirjallisuus keskittyy kuitenkin erityisesti kielikylvyn oppimistuloksiin ja oppilaiden parantuneeseen kognitiiviseen osaamiseen. Tutkimuskirjallisuuden perusteella kielikylpyopetusta on perusteltu eniten positiivisilla oppimistuloksilla ja oppilaiden kognitiivisilla eduilla, mutta myös kielikylpyoppilaiden vanhempien kiinnostuksella ja tyytyväisyydellä. Lisäksi tutkimuskirjallisuudesta nousi perusteluksi myös muuttuva ja rikastuva kieliympäristöllä sekä kansainvälistyminen.