Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kovalainen, Laura"

Sort by: Order: Results:

  • Kovalainen, Laura (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää musiikinopetukseen ja opetuksen musiikilla eheyttämiseen liittyviä käytänteitä ja vaikuttimia luokanopettajan näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään minkälaisin tavoin luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat kokevat voivansa toteuttaa musiikinopetusta ja opetuksen eheyttämistä musiikin avulla ja mitkä tekijät ovat yhteydessä näihin toteutustapoihin. Aiemman tutkimuksen valossa musiikilla on lukuisia hyötyjä oppilaan hyvinvoinnin ja muun oppimisen tukemisessa, ja eheyttävä opetus tukee lapselle ominaista tapaa hahmottaa maailma kokonaisuuksina. Lisäksi musiikki-oppiaineen mahdollisuudet opetuksen eheyttäjänä on kirjattu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014. Menetelmät. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää millä tavoin luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat toteuttavat musiikinopetusta ja opetuksen eheyttämistä musiikin avulla. Aineistona käytettiin internetin hakupalveluista löydettyjä väitöskirjoja ja artikkeleja, yhtä pro gradu -tutkimusta sekä aiemman tutkimuksen perusteella valittua kirjaa. . Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen mukaan luokanopettajat olivat joko varsin halukkaita opettamaan huolehtimaan oman luokkansa musiikinopetuksesta tai vastaavasti eivät missään nimessä halunneet opettaa sitä. Ääripäät olivat siis aineistossa korostuneita. Opetuksen eheyttäminen musiikin avulla oli yleistä etenkin alkuopetuksessa. Eheyttäminen jäi kuitenkin musiikin tavoitteiden kannalta kevyeksi. Opetukseen vaikuttavista tekijöistä merkittävimmiksi osoittautuivat aineenhallinta ja koulutus sekä pystyvyysuskomuksiin kytköksissä oleva opettajan motivaatio. Luokanopettajankoulutusta ja opettajien yhteistyövalmiuksia tuleekin kehittää ja opettajia rohkaista musiikin käyttämiseen opetuksessa omasta taitotasostaan riippumatta.