Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kraft, Ama"

Sort by: Order: Results:

  • Kraft, Ama (2020)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä luonnonmateriaaleja iltapäiväkerhossa olevat lapset haluaisivat koulupihan leikkiympäristöön koulumetsästä. Toteutin tutkimuksen marraskuussa 2015 pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa iltapäiväkerhossa, jossa työskentelin ohjaajana. Havaitsin jo lukuvuoden alussa, että lapsilla on suuri kiinnostus luonnonmateriaaleja kohtaan, kun samaan aikaan ulkolelut pysyivät lähes koskemattomana. Halusin tutkimuksessani viedä lapset koulun lähimetsään etsimään leikkeihinsä lisää luonnonmateriaaleja, jolloin myös koulun pihan pensaat ja puut eivät vahingoittuisi enempää. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, mitä luonnonmateriaaleja lapset valitsevat ja mikä on niiden tarkoitus leikissä. Teoriatausta tutkimukselleni rakentuu leikin olemuksesta, koulujen iltapäivätoiminnasta ja koulun lähimetsien hyödyntämisestä osana iltapäivätoimintaa. Tutkimuksessani kävin lasten kanssa koulun lähimetsässä antaen lapsille mahdollisuuden tuoda metsästä luonnonmateriaaleja iltapäiväkerhon ulkoleikkeihin. Tutkimuksessa pyrin selvittämään, millä tavoin koulupihan ulkopuolella tapahtuva metsävierailu vaikuttaa lasten leikkimateriaalien valintaan ja valittujen materiaalien merkitykseen leikissä. Menetelmät. Tutkimukseen osallistuivat 28 samassa iltapäiväkerhossa olevaa lasta. Lapset osallistuivat tutkimukseen viitenä peräkkäisenä arkipäivänä marraskuussa 2015. Lapset saivat valita koulun lähimetsästä luonnonmateriaalin, jonka he haluaisivat iltapäiväkerhon leikkeihin mukaan. Luonnonmateriaali sai olla myös isompi kokonaisuus, jota ei todellisuudessa edes voisi viedä metsästä pois. Lapset valitsivat materiaalin rajatulta metsäalueelta, jonka jälkeen valokuvasin lapsen valitseman luonnonmateriaalin ja haastattelin hänet lyhyesti nauhoittaen keskustelun. Koska olin lapsille tuttu aikuinen, haastattelut sujuivat luontevasti ilman suurta jännitystä. Tulokset ja johtopäätökset. Lasten valitsemista luonnonmateriaaleista oksiksi tai kepeiksi luokiteltavia materiaaleja valittiin eniten. Lähes yhtä paljon valittiin myös puita, oksistoja tai kantoja. Lisäksi valituissa materiaaleissa oli myös kääpiä, kasveja, käpyjä ja isompia kokonaisuuksia metsästä. Valittujen luonnonmateriaalien funktiot leikissä erosivat samankaltaistenkin luonnonmateriaalien välillä. Esimerkiksi keppi saattoi olla kuvitellussa leikissä vasara, kivääri, aputarvike, miekka tai trapetsitaiteilijan naru. Luonnonmateriaalien käyttö leikissä vaikuttaa olevan edelleen luonnollinen osa lapsen leikkiä, vaikka materiaalien funktiot heijastelevatkin nykyajan leikkikulttuuria.