Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kuhlefelt, Jessica"

Sort by: Order: Results:

  • Kuhlefelt, Jessica (2022)
    Mål. Syftet med denna avhandling är att ta reda på vad som skrivits om inklusion i grundskolan i median och se hur lärare anser att inklusionen lyckats. Inklusion lyf-tes fram med förnyelsen av läroplanen 2014 1. Hur påverkar inkluderande undervisning lärarnas jobb? 2. På vilka sätt kan vi se inklusion i skolan? Metoder. Forskningen genomfördes som en kvalitativ litteraturstudie. Litteraturstu-diens material analyserades tematiskt, denna metod valdes för att kunna hitta åter-kommande teman i de olika nyhetsartiklarna som användes i denna studie som material. Resultat och slutsatser. Forskningens resultat visar att implementeringen av inklus-ion varierar stor mellan olika kommuner och skolor. Lärare med tillräckliga resurser anser att inklusionen fungerar bra och anser att arbetsmängden lättat och stödet blivit bättre. Stödet följer med eleven istället för att eleven går får att få stöd. Inklus-ion erbjuder lärarna att bilda olika grupper flexibelt vid behov. Genom inklusion säkerställs jämlikhet bland eleverna. Lärare i skolor där inklusionen utförts på ett mindre fungerande sätt anser att stora förbättringar i planering av inklusion krävs för att elever och vuxna i skolan skall gynnas av denna förnyelse.