Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kukkonen, Anni"

Sort by: Order: Results:

  • Kukkonen, Anni (2020)
    Tavoitteet. Tämän laadullisen kandidaatintutkielman tarkoituksena oli kuvata, analysoida ja tulkita varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ympäristö- ja luontokasvatuksesta, lapsen luontosuhteesta sekä luonnollisessa ympäristössä liikkumisen vaikutuksista lapsen motoriseen kehitykseen. Varhaiskasvatuksen ympäristö- ja luontokasvatuksella voi olla kauaskantoiset vaikutukset yksilön elämään. Myönteisen luontosuhteen syntymiselle varhaislapsuus on keskeistä aikaa, ja lapsena saadut kokemukset luovat pohjaa lapsen arvoille vaikuttaen hänen tapaansa tarkastella maailmaa aikuisena. Luonnossa liikkumisella tiedetään yleisesti olevan paljon myönteisiä vaikutuksia yksilön hyvinvoinnille sekä lapsen terveelle ja kokonaisvaltaiselle kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Osa lapsista ei vietä aikaa luonnollisessa ympäristössä, jossa maasto on epätasaista. Tällä on kielteiset vaikutukset esimerkiksi heidän motoriseen kehitykseensä ja sitä kautta lisäksi kognitiivisiin taitoihin ja toimintoihin. Menetelmät. Asetelmaltaan tutkielma oli fenomenografinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajaa, joilla oli vähintään kahden vuoden kokemus varhaiskasvatuksen opettajana työskentelystä. Lisäksi edellytyksenä oli tämän hetkinen työ 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jossa litteroitu aineisto järjestettiin teemoittelemalla ja tiivistettiin ryhmittelemällä. Tulokset ja johtopäätökset. Haastatteluun osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat näkivät useiden eri tekijöiden tukevan lapsen luontosuhteen muodostumista, joista keskeisimpiä olivat lasten ja heidän huoltajiensa osallisuus, lasten myönteiset omakohtaiset kokemukset luonnollisista ympäristöistä sekä kasvattajien antama esimerkki. Ympäristö- ja luontokasvatus koettiin tärkeäksi ja käsitteenä se ymmärrettiin laajana. Tavoitteeksi mainittiin lapsen luontosuhteen muodostumisen tukeminen. Kasvattajan oman luontosuhteen nähtiin vaikuttavan siihen, kuinka hän ympäristö- ja luontokasvatuksen käsittää. Haastateltavien toteuttama ympäristö- ja luontokasvatus oli monipuolista ja osa lapsiryhmän arkea, jonka teemat olivat lähtöisin lasten havainnoista ja mielenkiinnosta. Keskeistä toiminnassa oli lasten osallisuus, toiminnallisuus ja lapsilähtöisyys. Tärkeänä pidettiin, että ympäristö- ja luontokasvatus on lasten tasoista. Varhaiskasvatusyksikön sijainnilla oli oma vaikutuksensa ympäristö- ja luontokasvatuksen toteuttamiseen. Luonnollisessa ympäristössä liikkumisella koettiin olevan paljon merkitystä lapsen motoriselle kehitykselle. Erityisesti epätasainen maasto ja lapsen aktiivisuus ymmärrettiin merkittäviksi motorisia perustaitoja kehittäviksi tekijöiksi.