Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kukkonen, Suvi"

Sort by: Order: Results:

  • Kukkonen, Suvi (2022)
    Tavoitteet. Lapsen myönteinen kuva omasta itsestään auttaa häntä selviytymään vaikeista tilanteista, hyväksymään pettymyksen tunteita ja myös iloitsemaan omista onnistumisistaan. Lapsen minää on tutkittu vain vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja ja ymmärrystä siitä, miten varhaiskasvatuksen opettajat voivat tukea lapsen myönteisen minän toteutumista varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksinä olivat: (1) Miten aikuinen tukee lapsen myönteistä minää vuorovaikutustilanteissa? ja (2) Millaisissa vuorovaikutustilanteissa lapsi saa myönteisen minän tukemista? Menetelmät. Tutkimukseni tarkoitus oli löytää lapsen myönteisen minän tukemista varhaiskasvatuksen kontekstissa, joten päädyin toteuttamaan tutkimukseni laadullisena tutkimuksena. Aineistona oli 38.30 minuuttia videokuvaa päiväkodin tilanteista. Menetelmänä käytin videohavainnointia ja vuorovaikutusanalyysia. Tulokset ja johtopäätökset. Minä kehittyy ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Tulokset osoittivat, että lapsen minää voidaan tukea niin verbaalisesti, kuin nonverbaalisesti hyödyntäen monia eri päiväkodin tilanteita.