Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kuniala, Laura"

Sort by: Order: Results:

  • Kuniala, Laura (2021)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, vaikuttaako sosioekonominen tausta ja vanhemmilta saatu tuki kouluviihtyvyyteen. Lisäksi halusin tarkastella kouluviihtyvyyden ja koulumenestyksen yhteyksiä. Mielenkiinto näiden ilmiöiden tarkastelulle heräsi mediassa vastaan tulleista kouluviihtyvyyden keskusteluista, joissa aiheena oli kansallisesti heikentynyt kouluviihtyvyys sekä heikentyneet PISA-tulokset. Tämän pohjalta kysymyksenasetteluni rakentui koskemaan kouluviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä, koska on tärkeää tarkastella syitä heikon kouluviihtyvyyden takana. Perhetekijät valikoituivat siitä syystä, että perhesosialisaatiolla on jo lapsesta asti tärkeä rooli koulutuksen eriarvoisuuden kysymyksissä. Tutkimusmenetelmänä käytin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Se on metodina hyvinkin tarkka, perusteellinen ja noudattaa tiettyjä kriteereitä. Yksi tärkeimmistä huomioon otettavista asioista tämän menetelmän kannalta on sen läpinäkyvyys. Läpinäkyvyys osoitetaan hyvin perusteellisena tutkimuksen toteutuksen kuvaamisena. Aineistojen seulonta on myös aikaa vievä ja tarkka prosessi, jossa tavoitteena on valita vain oman tutkielman tavoitteita tukevia aineistoja. Kirjallisuusaineistoni valikoitui erilaisten sisäänotto- ja poissulkukriteerien pohjalta, jotka olen esittänyt numeroituina tutkimuksen toteutus -luvussa. Pohjana systemaattisen kirjallisuuskatsauksen toteutukselle käytin Arlene Finkin (2010) seitsenvaiheista mallia. Tutkielmani päätulokset osoittivat, että etenkin vanhemmilta saatu tuki, sekä koulumenestys olivat yhteydessä kouluviihtyvyyteen. Sosioekonomisen taustan osalta tulokset olivat hieman ristiriitaisia, mutta sen ulottuvuuksista subjektiivinen sosioekonominen asema kuitenkin korostui kouluviihtyvyyteen vaikuttavana tekijänä. Nuoren autonomian eli oman ajattelun tukeminen näyttäytyi tärkeänä tekijänä, sekä vanhemmilta saatu lämpö ja heidän osoittamansa osallisuus kodin ja koulun yhteistyössä. Kouluviihtyvyyden ja koulumenestyksen yhteyden osalta ei voitu osoittaa varmaa kausaalisuhdetta.