Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kuoppamäki, Martin"

Sort by: Order: Results:

  • Kuoppamäki, Martin (2024)
    Målet med denna litteraturöversikt är att granska skillnader mellan pojkars och flickors skolengagemang och se vilka faktorer som kan stöda elevers skolengagemang. Speciellt fokus lägger denna studie på vad läraren kan göra för att öka skolengagemanget. Eftersom Finlands PISA resultat sjunker kontinuerligt speciellt hos pojkar granskar litteraturöversikten också noggrannare på hur man kan öka skolengagemang hos pojkar. Som metod för att utföra denna litteraturöversikt var det mest ändamålsenliga sättet att göra en narrativ litteraturöversikt. Datat samlat är från runtom världen vilket ger en bred översikt om hur skolengagemang ser liknande ut oberoende av var man i världen befinner sig och att skillnader mellan kön inte endast uppkommer i Finland. För att i korthet beskriva resultaten finns det en tydlig skillnad i skolengagemang mellan flickor och pojkar med att flickor har högre skolengagemang än pojkar. Denna skillnad ger flickor en bättre chans att prestera i skolan som fungerar som en positiv spiral med tanke på fortsatt utbildning och möjligheter att engagera sig bättre än pojkar med material som inte intresserar dem. För att öka pojkars skolengagemang behöver skolgången kännas meningsfull och intressera dem. Samtidigt får pojkar mindre stöd från sina lärare och familjer vilket syns i deras lägre skolengagemang.