Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kurppa, Roosa"

Sort by: Order: Results:

  • Kurppa, Roosa (2022)
    Tavoitteet. Yhden lukuvuoden mittainen perusopetukseen valmistava opetus on suunnattu vasta maahan muuttaneille oppilaille. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää valmistavan opetuksen laajuutta ja erityisesti, sitä millaiseksi opettajat kokevat opetuksen laajuuden. Pääkysymyksenäni on, millaisia näkemyksiä opettajilla on perusopetukseen valmistavan opetuksen laajuudesta. Olen jakanut sen kahdeksi alakysymykseksi: 1 Miten valmistavan opetuksen opettajat perustelevat nykyisen laajuuden toimivuutta? Ja 2 Miten valmistavan opetuksen opettajat perustelevat nykyisen laajuuden pidentämistä? Aiemmissa tutkimuksissa on selvinnyt, että perusopetukseen valmistavan opetuksen laajuus ei ole opetuksessa tärkein huomioon otettava asia. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina. Analyysi oli aineistolähtöinen. Tutkimuksessa käytettiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvi:n (2021) aineistoa ”Valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus”. Aineisto oli kerätty keväällä 2021 ja sitä oli hankittu sekä laadullisena että määrällisenä. Rajasin aineistoa tutkimukseen sopivaksi. Analysoin vain tällä hetkellä valmistavan opetuksen opettajina työskentelevien vastauksia ja aineiston kysymyksistä valitsin yhden, jonka avovas- tauksia tarkastelin. Tulokset ja johtopäätökset. Aineistosta nousi esiin, että suurin osa opettajista koki perusopetukseen valmistavan opetuksen laajuuden tällä hetkellä sopivaksi. Heistä hieman alle puolet kannattivat laajuuden pidentämistä. Vastauksissa esiintyi viisi selkeää teemaa: yksilöllisyys sekä erilaiset taustat, joustavuus, integrointi, puutteellinen tuki ja uuden kielen oppiminen. Opettajat kokivat, että päätökset opetuksen laajuudesta tulisi tehdä oppilaskohtaisesti. Perusopetukseen valmistavaa opetusta tulee miettiä enemmän yksilöllisesti ja oppilaan henkilökohtaisia tarpeita huomioon ottaen. Vastasaapuneet oppilaat ovat kaikki taustoiltaan ja taidoiltaan erilaisia, minkä vuoksi opetuksen laajuutta ei tulisi asettaa tietyn pituiseksi.