Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kyytsönen, Julia"

Sort by: Order: Results:

  • Kyytsönen, Julia (2024)
    Tavoitteet: Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajakoulutuksen antamia valmiuksia kohdata tukea tarvitsevia oppilaita alakoulussa. Tutkielmassa tarkasteltiin kolmen eri yliopiston opetussuunnitelmia ja opinto-oppaita sekä niiden opintojen sisältöä, laajuutta, tavoitteita ja suoritustapoja, jotka sisälsivät tietoa tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamisesta ja opettamisesta. Opetussuunnitelmat olivat vuosilta 2022–2024. Lisäksi tarkasteltiin Helsingin yliopiston luokanopettajaopinnoissa mukana kulkevaa erityispedagogiikan polkua, johon on koottu eri kurssien tavoitteita erityispedagogiikkaa silmällä pitäen. Polkuajattelun tavoitteena on se, että teemaa käsitellään tutkinnossa riittävällä tasolla, ja näin ollen teemaan liittyvä osaaminen syvenee opintojen myötä. Menetelmät: Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa tarkasteltiin Helsingin yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Turun yliopiston Rauman toimipisteen luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmia. Lisäksi tutkielmassa on käytetty aineistona Helsingin yliopiston erityispedagogiikan polkua. Tulokset ja johtopäätökset: Opetussuunnitelmien tarkastelu osoitti, että erityispedagoginen osaaminen jää luokanopettajaopinnoissa vähäiseen rooliin. Kolmiportaista tukea, eriyttämistä ja joitakin oppimisvaikeuksia käydään läpi, mutta erilaiset käytännön menetelmät näyttävät jäävän vähäisiksi. Lisäksi erityispedagogiikkaan keskittyvät kurssit sisältävät paljolti luento-opetusta ja itsenäistä työskentelyä. Luokanopettajakoulutus ei anna tarpeeksi valmiuksia tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen. Tiedon hankkiminen jää osittain opiskelijan oman aktiivisen opiskelun varaan. Työelämää ja erityispedagogisia käytännön menetelmiä sivutaan vahvimmin opetusharjoitteluissa.